Własna firma

Strategia personalna - co to takiego i kiedy ją wykorzystać?

30 kwietnia 2020

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 8 głosów

8 głosów

12 komentarzy
Strategia personalna - co to takiego i kiedy ją wykorzystać?
Zanim otworzyłeś firmę, przygotowałeś biznesplan lub przynajmniej zrobiłeś rozeznanie na rynku, prawda? Kiedy zainteresować się strategią personalną i czy na pewno jest ona potrzebna? A może opracowanie takiej strategii to wymysł i nie powinieneś sobie nią zawracać głowy? Nic bardziej mylnego!

Strategia to po prostu przemyślany plan działania. Zakładają działalność gospodarczą, musiałeś opracować strategię wejścia na rynek, wypromowania swoich produktów lub usług. Jeżeli starałeś się o przyznanie dotacji, to musiałeś również sporządzić biznesplan. W innym przypadku wystarczyło, że przemyślałeś poszczególne kwestie. Budując swoją firmę, korzystałeś zatem ze strategii, choć mogłeś nie zdawać sobie z tego sprawy.

Co to jest strategia personalna?

Poza strategią marketingową czy finansową powinieneś być również świadomy istnienia strategii personalnej. Na czym ona polega? Na zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jako przedsiębiorca doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że rozwój stworzonego przez Ciebie przedsiębiorstwa jest uwarunkowany wieloma czynnikami. Możesz przeznaczać wiele środków na reklamę, możesz mieć też świetny produkt. Twoja firma nie zyska jednak uznania w branży i wśród klientów, jeżeli zatrudnione przez Ciebie osoby nie będą o nią dbać. Jest to jeden z głównych filarów emloyer brandingu, czyli działań w kierunku budowania mocnej i uznawanej marki.

Źródło: studiamba.wsb.pl

Strategia personalna pozwala osadzić stanowiska osobami, które najlepiej się na nich sprawdzą. Załóżmy, że poszukujesz nowych klientów. W zespole przyda się zatem świetny sprzedawca, osoba, która będzie umiała rozmawiać z potencjalnymi klientami. Taka musi być otwarta, wiedzieć, jak negocjować czy po prostu zagadać, aby osiągnąć cel – sprzedać. W dziale odpowiedzialnym za kompletowanie zamówień nie powinny natomiast pracować osoby przede wszystkim przebojowe, ale raczej skoncentrowane i dokładne, którym monotonność nie przeszkadza.

Szukasz pracy?

Elektromechanik/utrzymanie ruchu/ Sep /

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Złotokłos
Dodana
Dodana

Pracownik produkcji/magazynu

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Kielce
Dodana

Specjalista ds. sprzedaży

Dobre Okna i Drzwi

  • Cieszyn
Dodana

Pracownik produkcji/magazynu

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Chęciny
Dodana

Kiedy zainteresować się strategią personalną?

Zasadniczo strategią personalną powinieneś zainteresować się jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej. Wówczas możesz odpowiedzieć sobie m.in. na następujące pytania:

  • Kogo zatrudnić? Pracownicy o jakich umiejętnościach, cechach charakteru czy doświadczeniu będą potrzebni firmie w pierwszej kolejności?;
  • Jakich umiejętności będziesz wymagał od pracowników, których zatrudnisz w ciągu kolejnych lat? Czy będziesz mógł zagwarantować zatrudnionym rozwój, a jeżeli tak, to w jakim zakresie?

Gdy zatrudnisz już pierwszych pracowników, a firma będzie się rozwijać, pojawi się nie tylko konieczność zatrudnienia kolejnych osób (więc powyższe pytania będą aktualne), lecz także dojdą kolejne zagadnienia, m.in.:

  • Czy zatrudnieni dotychczas pracownicy rzetelnie wykonują swoją pracę, realizując tym samym wytyczoną przez firmę politykę, czy też może niezbędne są zmiany kadrowe?
  • Czy firma jest w stanie udźwignąć ciężar dalszych szkoleń? Jeżeli tak, to które umiejętności poszczególnych pracowników rozwijać w pierwszej kolejności?

Video

Na tym etapie nie obejdzie się bez rozmów z zatrudnionymi i weryfikacji ich efektów. W tym celu przydatne są narzędzia strategii personalnej, jak np. ocena okresowa pracownika. Może się okazać, że osoby, które zostały zatrudnione na danym stanowisku, zupełnie się na nim nie sprawdzają, nie spełniają. Zamiast jednak od razu po stwierdzeniu tego faktu decydować się wypowiedzenie umowy o pracę, konieczne jest zastanowienie się, czy pracownik ten, z uwagi na swoje umiejętności mógłby realizować się na innym stanowisku.

Kiedy konieczne będzie zastosowanie strategii personalnej?

Jako właściciel firmy musisz nieustannie trzymać rękę na pulsie. Borykasz się z dużą rotacją pracowników? Zatrudnieni nie są zmotywowani do pracy? Docierają do Ciebie informacje, że pracy jest za dużo, a atmosfera w pracy kiepska? Jeżeli nie chcesz stracić firmy, czas zacząć działać, wdrażając opracowaną strategię personalną.

Aby taka okazała się skuteczna, powinieneś skontrolować warunki pracy w Twojej firmie. Może się okazać, że pracownicy mają rację, a dotychczasowy brak polityki kadrowej sprawił, że poszczególne osoby nie znają swoich obowiązków, nie mają motywacji do pracy lub po prostu nie mogą się ze sobą dogadać.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Patrycja Kosek

Dziennikarz

Specjalista digital marketingu, redaktor, copywriter i dziennikarz. Ma prawie 10 lat doświadczenia. Poza pisaniem i korektą zajmuje się zarządzaniem i optymalizacją treści, a także planowaniem i realizacją kampanii marketingowych oraz projektów link outreach na potrzeby SEO.

12 komentarzy

Kilof

Kilof

Ocena okresowa pracownika to bardzo przydatne narzędzie, dzięki któremu można zweryfikować, czy pracownicy dobrze wykonują swoje zadania i czy pracują w zgodzie z polityką firmy.
kosa

kosa

Zgadzam się z artykułem, że strategia personalna jest kluczowa dla sukcesu firmy. Zatrudnianie osób, które nie pasują do danej roli, może prowadzić do fatalnych skutków, takich jak niska efektywność i wysoka rotacja pracowników.
Lena

Lena

Zastanawiam się, czy przedsiębiorstwa naprawdę przywiązują wagę do strategii personalnej. Często zdarza się, że osoby nieodpowiednie są zatrudniane na stanowiskach, na których nie są skuteczne.
Rafał

Rafał

Warto zwrócić uwagę na strategię personalną przed założeniem działalności gospodarczej. Dzięki temu można lepiej przygotować się do podjęcia pracy i ustalić, jakie umiejętności będą niezbędne.
Ktoś

Ktoś

Strategia personalna to bardzo ważny element dla każdej firmy. Dzięki niej pracownicy są umieszczani na stanowiskach, na których najlepiej się sprawdzą, co przekłada się na ich efektywność i zadowolenie z pracy.
Landryna

Landryna

Cechy i umiejętności danych pracowników warto skutecznie wykorzystać. Wiedza o tym i odpowiednia strategia skutecznie może w tum pomóc.
Ruda

Ruda

Strategia jak sama nazwa wskazuje ma znaczenie bowiem wtedy wszystko jest poukładane i realizuje się wszystko krok po kroku.
Roman

Roman

Dobra opcja w tym zakresie jest. Trzeba na ten temat więcej wiedzieć i korzystać z usług specjalistów. Warto o tym wiedzieć gdzie szukać. Dzisiaj ludzie mający wiedzę wiele zyskują.
Sylwia

Sylwia

Strategia personalna precyzuje kierunki, cele i zasady gospodarowania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. To długofalowa koncepcja dotycząca zasobów pracowniczych, zmierzająca do właściwego ich ukształtowania... Kiedy zainteresować się strategią personalną? - przeczytajcie te informacje z tego artykułu.
Borys

Borys

Wiele nowych firm popełnia błędy, nie zastanawiając się nad tymi aspektami działalności. Musisz znaleźć docelową bazę klientów. Odpowiednia strategia ma wielkie znaczenie.
strateg

strateg

Dobrze dbać o strategię. Na przykład, jeśli sprzedajesz sprzęt gospodarstwa domowego, możesz jednocześnie otworzyć serwis naprawczy i zapewnić płatne usługi naprawcze. Jeśli sprzęt twojego klienta nie jest naprawialny, zawsze możesz zaoferować mu zakup w zamian za coś ze swojego sklepu. Ogólnie rzecz biorąc, spójrz na swoją firmę i jestem pewien, że znajdziesz to, czego należy się trzymać.
Odyn

Odyn

Zwiększone zainteresowanie przedsiębiorczością doprowadziło do rozszerzenia funkcji szkół. Na tematy różnych rodzajów strategii uczą na wielu kierunkach studiów.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.