Szkolenia i rozwój

Jakie są cechy dobrego kierownika?

25 listopada 2021

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 10 głosów

10 głosów

0 komentarzy
Jakie są cechy dobrego kierownika?
Kierownikami, liderami zespołów, zostają zazwyczaj ludzie wyróżniający się pewnymi cechami i kompetencjami, które pozwalają im na prowadzenie projektów oraz zarządzanie zespołami pracowników. Charakteryzując osobowość, kwalifikacje i cechy dobrego kierownika w tym artykule, będziemy kierowali się wiedzą z zakresu psychologii biznesu, a także informacjami dotyczącymi zarządzania, które jest właściwym zadaniem zawodowym kierowników. Postaramy się utrzymać nasze przedstawienie cech i kompetencji dobrego kierownika, jego charakteryzację, w ramach ogólnie obowiązującej wiedzy akademickiej o stylach zarządzania i sposobach prowadzenia przedsiębiorstwa. Jak więc wygląda profil idealnego kierownika?

Dobry kierownik – cechy jakie powinien posiadać?

Doskonale wiemy, że o cechach dobrego kierownika lub lidera zespołu, o jego wymaganych kompetencjach, powstają całe książki, a zagadnienie to jest badane przez psychologów i racjonalizatorów pracy, ponieważ kierownik jest osobą szczególną w firmie i to właśnie od niego najczęściej zależy sukces powodzenia projektów przedsiębiorstwa. Ponieważ nie mamy tu zbyt wiele miejsca, ujmiemy sprawę syntetycznie i streścimy najważniejsze aspekty profilu dobrego kierownika z kompetencjami.

Jedną z cech dobrego kierownika jest umiejętność podejmowania decyzji i wyborów, które przyniosą korzyści zarządzanemu przez niego zespołowi i przybliżą realizację celów strategicznych firmy. Ta kompetencja ściśle wiąże się z wysokim poziomem odpowiedzialności, ponieważ zazwyczaj kierownicy podejmują decyzje na własną rękę, ich stanowiska pracy są samodzielne. A ponieważ zawsze chodzi o praktyczne zrealizowanie jakiegoś celu projektowego, więc cechami dobrego kierownika będą również pragmatyzm, zdrowy rozsądek i racjonalność. To z kolei pozwala na doskonałe zorganizowanie pracy własnej oraz całego zespołu pracowników, których kierownik jest przełożonym. Jeśli zaś chodzi o organizację pracy zespołowej, to wymaganymi kompetencjami kierownika będą otwartość, gotowość do uczenia się od innych i przyswajania nowych informacji, czyli duże zdolności adaptacyjne, ale nade wszystko wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne. Chodzi przecież także o to, aby każdy w zespole robił, co do niego należy i czuł się z tym dobrze, na swoim miejscu.

Kierownik w wielu sprawach powinien zasięgać rady swoich zaufanych podwładnych, ale ostatecznie to on firmuje decyzje i od niego ostatecznie zależy strategia realizacji celów projektu przedsiębiorstwa, więc musi także posiadać specjalistyczną wiedzę o sprawach związanych z wykonywaną działalnością. Jedną z najlepiej widocznych gołym okiem cech dobrego kierownika są także jego zdolności przywódcze, czyli umiejętność przekonywania, przewodzenia, nadawania tempa pracy oraz pewność siebie, ponieważ dobry kierownik zawsze powinien móc ręczyć za swoje działania.

Szukasz pracy?

Fizjoterapeutka / Fizjoterapeuta domowy

Integra Medica

  • praca regionalna
Dodana

Praca w magazynie z artykułami bio

Kirsch Services Sp. z o.o. Sp. K

  • Niemcy
Dodana

Operator wózka widłowego typu reachtruck, 1 zmiana

APN Agencja Pracy

  • 14-14 € brutto / h
  • Holandia
Dodana

PRACOWNIK LADY MIĘSNEJ - ZIELONA GÓRA Ul. Dąbrówki

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-29 zł brutto / h
  • Zielona Góra
Dodana

Specjalista ds. industrializacji

SEWS-CABIND POLAND

  • Żywiec
Dodana

Jak wybrać dobrego kierownika?

No właśnie, gdzie szukać ludzi z takimi kompetencjami? Czy istnieje jakiś sprawdzony sposób na weryfikację kompetencji kierownika? Stanowiska kierownicze w firmach są obsadzane zwykle po dłuższym okresie poznawania kandydata, który musi udowodnić swoje doświadczenie i kompetencje. Należy to sobie powiedzieć wyraźnie, że nie każdy może zostać kierownikiem. Potrzebne są do tego specyficzne cechy charakteru, umiejętności, często również drobiazgowe przedstawienie swoich dotychczasowych osiągnięć zawodowych. Jeżeli już komuś powierza się stanowisko kierownicze, to nie może być to osoba przypadkowa, gdyż od decyzji kierownika często zależy powodzenie lub porażka projektu. Duże korporacje mają w zwyczaju sprawdzać bardzo szczegółowo osoby zatrudniane na stanowiskach kierowniczych. Wyspecjalizowane działy HR przy rekrutacji na pozycje kierownicze zwykle spotykają się zaledwie z kilkoma lub co najwyżej kilkunastoma osobami, które już na samym początku procesu rekrutacji wyróżniają się osiągnięciami, dyplomami, posiadają certyfikaty, których kariera zawodowa przebiegała pomyślnie, i o których można sądzić, że powierzenie im zadań do samodzielnego zarządzania nie przyniesie firmie strat, lecz zyski.

Jaki typ osobowości najlepiej nadaje się do zarządzania zespołem?

Tutaj także zadbamy o maksymalną zwięzłość i skrótowość. Fakty są takie: dziś zdecydowana większość psychologów biznesu i specjalistów od zarządzania procesami pracy zgadza się co do tego, że ze wszech miar najlepszy i najskuteczniejszy jest tzw. “styl demokratyczny” przywództwa i w większości przypadków ta teza się sprawdza. Czym jest “styl demokratyczny” w zarządzaniu i kierownictwie? Najprościej można tę formę scharakteryzować jako otwartą na głosy podległych pracowników, którym udziela się możliwości realnego wpływu na prowadzone sprawy (ma to dobre skutki w postaci poczucia uczestnictwa pracownika w projekcie, więc odczuwa on satysfakcję z pracy, a to z kolei skutkuje większą wydajnością). Styl demokratyczny wiąże się także z gotowością szefa do równego rozdziału zadań, dóbr, traktowania wszystkich członków zespołu po partnersku, stosowaniu zasad koncyliacyjności i sprawiedliwości. Demokratyczne cechy osobowości lidera (ponieważ tylko ktoś o osobowości demokratycznej może organizować i decydować demokratycznie) to już teren psychologii.

Odróżnia się bowiem osobowości demokratyczne od osobowości autorytarnych. Wprawdzie na krótką metę kierownik posiadający cechy autorytarne i taki właśnie program wdrażający w swojej firmie, może odnosić sukcesy, szczególnie w trakcie wykonywania pewnych zadań, które nie wymagają wielkiego zaangażowania zespołu, więc wszystkie decyzje mogą być narzucane z góry jednoosobowo i sumiennie wykonywane przez podwładnych - to przyniesie rezultaty w pewnych warunkach. Jednakże większość znawców tematu nie ma wątpliwości, że cechą dobrego kierownika powinna być jednak demokratyczność, ponieważ demokratyczna organizacja pracy zawsze przynosi lepsze efekty, synergię w zespole (która może się np. opierać na relacjach wzajemnego szacunku i odpowiedzialności za powierzane zadania), wpływa pozytywnie na morale, a więc także na skuteczność działań zespołowych. W modelu demokratycznym lider zespołu posiada takie cechy, które czynią go autorytetem bez używania przymusu, wyłącznie na tej zasadzie, że kierownik uzyskuje autorytet poprzez dobre traktowanie swoich pracowników, z których każdy wie, że w swoim kierowniku znajdzie sprzymierzeńca i osobę życzliwą, która zechce słuchać i rozmawiać.

Video

Czy wiek kierownika ma znaczenie?

Odpowiedź na to pytanie nie może być ani silnie twierdząca, ani silnie przecząca. Wiek kierownika, a więc również jego doświadczenie, może okazać się nieocenione w pewnych sytuacjach. Wiek bowiem jest stałą socjologiczną, którą respektują wszyscy członkowie społeczeństwa, zatem jest czymś oczywistym, że np. na spotkaniu biznesowym inaczej będzie traktowany dystyngowany pan w wieku lat 60, a inaczej młody kierownik zaraz po studiach. Ale młodzi też mają coś do powiedzenia. Zdarza się, że młody wiek kierownika jest zaletą, ponieważ bardzo zdolny absolwent kierunku zarządzanie lub pokrewnych kierunków może wnieść do firmy wiele energii, nowej wiedzy, innowacyjność, wprowadzić nowy, lepszy styl pracy.

Podsumowanie:
  • Dobry kierownik powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji i wyborów, cechując się pragmatyzmem, zdrowym rozsądkiem i racjonalnością.
  • Wymagane kompetencje kierownika to otwartość, gotowość do uczenia się od innych oraz wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne
  • Kierownik powinien posiadać specjalistyczną wiedzę o sprawach związanych z wykonywaną działalnością oraz zdolności przywódcze, przekonywania i przewodzenia.
  • Stanowiska kierownicze w firmach są obsadzane po dłuższym okresie poznawania kandydata i sprawdzaniu jego doświadczenia i kompetencji, a duże korporacje dokładnie weryfikują osoby zatrudniane na takie stanowiska.

Najczęściej zadawane pytania

Cechy dobrego kierownika

Cechami dobrego kierownika, a więc kierownika skutecznego, zajmuje się przede wszystkim psychologia biznesu. Ma się tu przy tym na myśli typ osobowości. Zazwyczaj zwraca się uwagę na następujące pożądane cechy i kompetencje dobrego kierownika: racjonalność w podejmowaniu decyzji, demokratyczność w zarządzaniu zespołem, odpowiedzialność za własne działania, zdolności przywódcze oraz wiedza dotycząca przedmiotu działalności firmy.

Kierownik, czyli lider zespołu - cechy i kompetencje

Kluczową cechą lidera zespołu jest jego charyzma, która prowadzi do zdobycia niekwestionowanej pozycji autorytetu. Liderem można być - z grubsza mówiąc - na dwa sposoby (czy też style zarządzania): demokratyczny lub autorytarny. Nie ma przy tym większego znaczenia wiek kierownika, ale jego kompetencje. Badacze organizacji pracy są dziś zgodni, że demokratyczny styl zarządzania (którego źródłem jest demokratyczna osobowość kierownika) zawsze jest lepszy na dłuższą metę.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.