Spis treści
Z artykułu dowiesz się:
- jakie są metody zarządzania zespołem,
- którą metodę zarządzania warto wybrać,
- jakimi zasadami kierować się, zarządzając zespołem,
- jakich błędów nie popełniać,
- jak mądrze koordynować i wprowadzać poprawki.
Czytaj też: Nowoczesne modele zarządzania przedsiębiorstwem
Jakie są metody zarządzania zespołem?
Nowoczesne metody zarządzania skupiają się na wielu aspektach, dzięki czemu pozwalają holistycznie podejść do wykonywanych obowiązków zawodowych, przy czym jednym z głównych na stanowisku managera jest organizowanie pracy.
- styl demokratyczny - oparty na współpracy i wsłuchaniu się w potrzeby członków zespołu,
- styl afiliacyjny - jego głównym zadaniem jest budowanie harmonii i spokojnej atmosfery pracy,
- styl wizjonerski - manager stara się przekonywać zespół do swoich racji,
- styl trenerski - proponowanie nowych rozwiązań,
- styl nakazowy i procesowy - zarządzanie autorytatywne, obecnie niepopularne.
W rzeczywistości trudno dziś mówić o jednej, konkretnej metodzie, która w danej sytuacji byłaby najkorzystniejsza. Choć przeważa styl demokratyczny oraz afiliacyjny, to w rzeczywistości niektóre zespoły muszą być zarządzane stylem nakazowym, choć obecnie jest to już rzadkością.
Którą metodę zarządzania wybrać?
- liczebności zespołu,
- podejścia managera,
- ilości zadań do zrealizowania,
- morali członków zespołu,
- ilości obowiązków ciążących na managerze.
Jak się okazuje, wybór konkretnego stylu stanowi wypadkową wielu czynników, jakie każdy manager musi wziąć pod uwagę. Ponadto manager musi wziąć pod uwagę wybór odpowiedniej metody zarządzania ryzykiem, projektami, jakością czy czasem. W zarządzaniu czasem najlepiej sprawdza się metoda ALPEN, polegająca na spisaniu zadań i oszacowaniu czasu ich wykonania. Następnie należy delegować je do konkretnych pracowników, kontrolując wykonywanie poszczególnych obowiązków. Metody zarządzania projektami skupiają się na realizacji konkretnych celów, a wśród nich największą popularnością cieszy się metoda Kanban, wykorzystująca do maksimum możliwości poszczególnych członków zespołu przy jednoczesnym eliminowaniu wąskich gardeł. Popularną metodą zarządzania ryzykiem jest przenoszenie go na inne podmioty, między innymi poprzez efektywny podział obowiązków, tak aby jedna osoba nie musiała wykonywać wszystkich, najbardziej odpowiedzialnych czynności. Najpopularniejsza metoda zarządzania jakością to LEAN, opierająca się na redukowaniu marnotrawstwa. W tym kontekście należy zastanowić się, jakie działanie pracowników można skomputeryzować czy w jaki sposób można je przyspieszyć.
Jakimi zasadami należy się kierować podczas zarządzania zespołem?
Metodyka zarządzania zespołem wskazuje przede wszystkim na konieczność poznania mocnym i słabych stron jego członków. Ważne jest równomierne rozłożenie obowiązków, przy jednoczesnym uwzględnieniu czasu potrzebnego na ich wykonanie. Manager powinien wsłuchiwać się w potrzeby pracowników i ich rekomendacje, zwłaszcza jeśli na co dzień nie zajmuje się realizacją poszczególnych zadań, a jego głównym celem jest sprawne zarządzanie i rozwiązywanie konfliktów. W takim przypadku trudno bowiem ocenić przebieg konkretnego procesu bez konsultacji z członkami zespołu.
- mobbing,
- kradzież własności intelektualnej,
- kopiowanie pewnych rozwiązań,
- notoryczne spóźnianie się do pracy bez uzasadnionego powodu,
- próba wyłudzania dodatkowych benefitów przez członków zespołu.
Dobry manager powinien skupiać się na realizacji celów firmy, pamiętając jednocześnie, że tworzą ją ludzie, w tym podległy mu zespół.
Uważaj, żeby nie popełnić tych błędów!
Popełnianie drobnych błędów jest wpisane w rolę managera - ostatecznie jest on tylko człowiekiem, na którego głowie ciąży w pewnych okresach mnóstwo obowiązków. Niemniej jednak powinien on unikać popełniania większych błędów, które w znaczący sposób mogą wpływać na funkcjonowanie zespołu oraz firmy. Przede wszystkim w swoich działaniach nie można odbiegać od polityki, jaką przyjęło przedsiębiorstwo. Jeśli na pierwszym miejscu stawia ono pracownika, to nie można stawiać się ponad niego za wszelką cenę. W takim przypadku zwykle obowiązuje przyjacielski model współpracy. Dużym błędem jest także unikanie kontaktu osobistego z pracownikami, komunikując się z nimi jedynie od czasu do czasu. Manager nie tylko zarządza zespołem, ale też ściśle współpracuje z jego członkami. Nie należy bezgranicznie ufać swoim możliwościom - każdy z nas jest omylny i może popełniać w swoich działaniach błędy. Nie jest też pożądane ścisłe trzymanie się wyznaczonego planu, bez posiadania opcji awaryjnej. Manager musi być gotowy na to, aby w sytuacjach zagrożenia szybko zareagować.
Najważniejsze – kontroluj i wprowadzaj poprawki
Każdy manager może wybrać styl zarządzania, który będzie dopasowany do potrzeb własnych oraz zespołu. Niemniej jednak ważne jest bieżące kontrolowanie efektów, jakie daje konkretna metoda. Jeśli zauważymy, że morale pracowników spadają bądź nie są oni w stanie skorzystać z jej dobrodziejstw w stu procentach, lepiej zastanowić się nad zmianą metodyki zarządzania. Kontrola powinna obejmować również przyjęty do realizacji plan, na przykład w kontekście poszczególnych projektów. Dobry manager nie może bać się wprowadzania poprawek – wręcz przeciwnie, zawsze powinien mieć przygotowany jakiś "plan B". Wymaga to oczywiście otwartości umysłu oraz brania pod uwagę różnych opcji, nawet tych, które niekoniecznie okazują się najwygodniejsze. Kontrola i poprawki czasami wymagają wyjścia ze swojej strefy komfortu oraz przedstawienia konkretnych rozwiązań, nierzadko odbiegających od przyjętego wcześniej modelu zarządzania. Niemniej jednak koordynacja zespołu opiera się właśnie na stałym monitorowaniu i ulepszaniu metodyki zarządzania.
- Nowoczesne metody zarządzania zespołem pozwalają holistycznie podejść do wykonywanych obowiązków zawodowych, przy czym nie istnieje jedna, konkretnej metodzie, która w danej sytuacji byłaby najkorzystniejsza
- Wybór konkretnego stylu zarządzania zespołem zależy od wielu czynników, w tym od potrzeb pracowników, sytuacji w firmie czy projektu
- Ważne zasady zarządzania zespołem to poznawanie mocnych i słabych stron członków zespołu, równomierne rozłożenie obowiązków oraz uwzględnienie czasu potrzebnego na ich wykonanie.
- Trzeba unikać popełniania większych błędów, takich jak odbieganie od polityki firmy, unikanie kontaktu osobistego z pracownikami czy ścisłe trzymanie się wyznaczonego planu bez opcji awaryjnej. Kontrolowanie i wprowadzanie poprawek jest kluczowe w zarządzaniu zespołem.