Pracownik - prawa i obowiązki

Dress code i... co wolno pracodawcy?

2 lipca 2021

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 10 głosów

10 głosów

9 komentarzy
Dress code i... co wolno pracodawcy?
Lato już prawie za nami, niemniej jak co roku o tej właśnie porze roku pojawia się problem, przed którym stoją niemal wszyscy pracownicy, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami. Pytania: „Jak się ubrać do pracy?” czy: „Co założyć do pracy w biurze?” to nie nowość na rozmaitych portalach społecznościowych. Jak wygląda problem dress codu z punktu widzenia aktualnie obowiązujących przepisów? Co może pracodawca? I do czego będzie zobowiązany każdy pracownik? Lato już prawie za nami, niemniej jak co roku o tej właśnie porze roku pojawia się problem, przed którym stoją niemal wszyscy pracownicy, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami. Pytania: „Jak się ubrać do pracy?” czy: „Co założyć do pracy w biurze?” to nie nowość na rozmaitych portalach społecznościowych. Jak wygląda problem dress codu z punktu widzenia aktualnie obowiązujących przepisów? Co może pracodawca? I do czego będzie zobowiązany każdy pracownik?

Dress code w pracy

To oczywiste, że pracodawca chce, aby jego pracownicy wyglądali przyzwoicie i swoim strojem prezentowali standardy firmy. Niestety, część zatrudnionych zapomina o tej zasadzie zwłaszcza latem, gdy żar leje się z nieba, zaś oficjalny garnitur czy garsonkę koniecznie chce się zastąpić czymś znacznie lżejszym. Kodeks cywilny, w zakresie dress codu, jak i wielu innych obowiązków pracowników odsyła do wewnętrznych uregulowań danej firmy. W przepisach nie znajdziemy jasnych wytycznych ustawodawcy na ten temat, gdyż te wskazują jedynie na elementarne obowiązki zatrudnionych. Czym zatem kierować się przy wyborze biurowego stroju? I co może szef, który po raz kolejny upomina pracownika właśnie w zakresie jego nieadekwatnego do zajmowanego stanowiska stroju?

Dress code zapisany w umowie

Pracodawca często oceniany jest przez pryzmat właśnie pracowników. Naturalne ? w takiej sytuacji ? wydaje się, że ingeruje on w ich wygląd i próbuje kształtować ich obowiązki w zakresie właśnie stroju. Wymaganie określonego ubioru musi być jednak w odpowiedni sposób umotywowane. Większość działających aktualnie na rynku przedsiębiorstw, wprowadza do regulaminów odpowiednie zapisy właśnie z zakresie zbioru zasad dotyczących wyglądu na danym stanowisku. Ponadto, część pracodawców idzie dalej i informacje takie umieszcza również w umowach o pracę zawieranych z pracownikami. Taki punkt w dokumentach daje zatrudniającym dużo więcej  nie tylko mogą oni wymagać od pracownika przestrzegania reguł, ale również ? w przypadku ich nieprzestrzegania ? również nakładać kary porządkowe czy też nagany zgodnie z art. 108 Kodeksu pracy. W wyjątkowych sytuacjach, zapis taki może być też podstawą do zwolnienia dyscyplinarnego.

Kogo obowiązuje dress code?

Kod formalny, czyli oficjalny wygląd nie musi dotyczyć każdego pracownika. Warto zauważyć, że zasadność zachowania określonych standardów odnosi się tylko do pewnej grupy zatrudnionych. I tak, z całą pewnością odpowiednie punkty o sposobie ubierania się mogą znaleźć się w umowach pracowników, którzy mają choćby bezpośredni kontakt z klientami.

Dalej, dress code może obowiązywać menadżerów czy też kierowników, jak również pracowników odpowiedzialnych za zawieranie kontraktów. W takim przypadku pracodawca ma prawo zastosować nawet najbardziej rygorystyczny kod formalny. Wskazać może, że osoby te powinny zakładać jedynie garnitury lub garsonki uszyte z jakościowych tkanin i to w stonowanych kolorach. W żadnym przypadku szef nie może wymagać, aby stroje te były określonej marki lub też pochodziły z jednego zakładu krawieckiego. Wydaje się, że takie zapisy mogą być połamaniem praw pracowniczych, gdyż może to narazić pracowników na konieczność ponoszenia zbędnych kosztów.

Ubiór w pracy o czym warto wiedzieć

Pracodawca ponosi koszty dress code

Co w przypadku, gdy dress code ma dotyczyć wszystkich pracowników? Warto zauważyć, że w pewnych przypadkach pracodawca może nałożyć obowiązek noszenia tak zwanego stroju korporacyjnego. Na ten mogą składać się choćby oficjalne stroje dopełnione apaszkami w jednolitym kolorze z nadrukiem logo. W takim jednak przypadku to pracodawca powinien ponieść koszty ich uszycia i zapewnić każdemu pracownikowi dostęp do nich. Pracodawca może również ponieść koszty swoich... nieprzemyślanych i błędnych jednocześnie decyzji. Mowa o sytuacji, w której dopuścił się on zatwierdzenia stroju firmowego, który uwłacza i godzi bezpośrednio w dobra osobiste pracownika. W takim przypadku, za wprowadzenie kontrowersyjnego ubioru, może on liczyć się z poważnymi konsekwencjami finansowymi, gdyż pracownicy mają prawo dochodzenia swoich racji na drodze sądowej.

Co w przypadku, gdy dress code ma dotyczyć wszystkich pracowników? Warto zauważyć, że w pewnych przypadkach pracodawca może nałożyć obowiązek noszenia tak zwanego stroju korporacyjnego. Na ten mogą składać się choćby oficjalne stroje dopełnione apaszkami w jednolitym kolorze z nadrukiem logo. W takim jednak przypadku to pracodawca powinien ponieść koszty ich uszycia i zapewnić każdemu pracownikowi dostęp do nich.

Pracodawca może również ponieść koszty swoich... nieprzemyślanych i błędnych jednocześnie decyzji. Mowa o sytuacji, w której dopuścił się on zatwierdzenia stroju firmowego, który uwłacza i godzi bezpośrednio w dobra osobiste pracownika. W takim przypadku, za wprowadzenie kontrowersyjnego ubioru, może on liczyć się z poważnymi konsekwencjami finansowymi, gdyż pracownicy mają prawo dochodzenia swoich racji na drodze sądowej.

Kobiecy ubiór odpowiedni do pracy

Dress code w czasie upałów

Osobnym zagadnieniem i problemem jednocześnie jest dress code latem. Niestety, wielu pracowników zapomina, że latem ? mimo upałów ? nie są oni zwolnieni z firmowej etykiety w zakresie odpowiedniego doboru poszczególnych części stroju. Wręcz przeciwnie! Można by powiedzieć, że właśnie ten okres to prawdziwe wyzwanie dla wszystkich tych, którzy w godzinach pracy muszą prezentować się oficjalnie i w ten sposób odpowiednio przedstawiać wizerunek firmy. Cóż wówczas? Warto postawić przede wszystkim na doskonałe, jakościowe tkaniny, które będą przepuszczać powietrze i pozwolą skórze swobodnie oddychać. Z drugiej strony warto pokusić się o ewentualne negocjacje z szefem. Prawdopodobieństwo, że pozwoli on zamieścić w regulaminie odpowiednie zapisy w zakresie strojów obowiązujących w letniej porze, jest bardzo duże i może przede wszystkim dotyczyć tych pracowników, którzy nie mają bezpośredniej styczności z klientami lub też kontrahentami firmy.

Moda do biura – garść przydatnych porad

Jak powinien wyglądać strój sekretarki? Odpowiedź na to pytanie nie może być jednoznaczna, ponieważ dużo zależy od zasad panujących w firmie. Niektóre przedsiębiorstwa ustalają sztywny dress code w pracy biurowej. Na czym on dokładnie polega?

Szukasz pracy?
Dodana

Technolog oczyszczania ścieków

Zakład Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku-Białej

  • Bielsko-Biała
Dodana

Operator wózka widłowego typu reachtruck, 1 zmiana

APN Agencja Pracy

  • 14-14 € brutto / h
  • Holandia
Dodana
Dodana

Księgowy

Kancelaria rachunkowo-podatkowa "Eurofinanse" s.c.

  • Żywiec
Dodana

Przede wszystkim bazuje on na garsonkach i garniturach oraz białych koszulach. Niedozwolone są żadne „udziwnienia”, jak np. odznaczające się kolorystycznie przeszycia, przykuwające wzrok guziki czy zdobienia. Kobiety powinny nosić obuwie zakrywające palce i pięty, a dodatkowo zawsze mieć na sobie rajstopy, by nie pokazywać gołego ciała. Niektóre firmy mogą w ramach sztywnego dress code’u wymagać noszenia dodatków (jak np. apaszka) w kolorach zbliżonych do kolorów firmowych. Ważne jest także uczesanie. Mężczyźni powinni być krótko obcięci, tak aby włosy nie zachodziły na uszy, natomiast kobiety powinny mieć w pracy związane i gładko uczesane włosy oraz subtelny makijaż z ewentualnie mocniej podkreślonymi wargami klasyczną czerwoną szminką. Paznokcie u kobiet powinny być krótkie i zadbane oraz obcięte na prosto. Pomalowane raczej w stonowanych kolorach i bez zbędnych ozdób.

Dress code do biura nie zawsze jest taki sztywny, ale najczęściej w przypadku kobiet bazuje na stosowanych kolorach, eleganckich materiałach, sukienkach i spódnicach. Wiele pań decyduje się też nosić garsonki lub komplety typu spodnie i żakiet. Warto pamiętać, strój do pracy biurowej nie powinien być wykonany z jeansu lub innych nieeleganckich materiałów.

Koszula i odpowiedni dress code do pracy

Moda do pracy z zasady różni się od mody codziennej. Bez względu na to, gdzie pracujemy. Każda stylizacja do pracy powinna być przede wszystkim gustowna i schludna. A na wielu stanowiskach wymagane jest, by dodatkowo tworzyła efekt profesjonalnego wizerunku.

Wybierając odzież do pracy, warto zasugerować się przede wszystkim tym, w jaki sposób ubierają się inne osoby pracujące na podobnym stanowisku w danej firmie, ponieważ to bardzo często pokazuje, jakie panują tam zasady, nawet niespisane.

To oczywiste, że pracodawca chce, aby jego pracownicy wyglądali przyzwoicie i swoim strojem prezentowali standardy firmy. Niestety, część zatrudnionych zapomina o tej zasadzie zwłaszcza latem, gdy żar leje się z nieba, zaś oficjalny garnitur czy garsonkę koniecznie chce się zastąpić czymś znacznie lżejszym.

Kodeks cywilny, w zakresie dress codu, jak i wielu innych obowiązków pracowników odsyła do wewnętrznych uregulowań danej firmy. W przepisach nie znajdziemy jasnych wytycznych ustawodawcy na ten temat, gdyż te wskazują jedynie na elementarne obowiązki zatrudnionych. Czym zatem kierować się przy wyborze biurowego stroju? I co może szef, który po raz kolejny upomina pracownika właśnie w zakresie jego nieadekwatnego do zajmowanego stanowiska stroju?

Różowe skarpetki na zapleczu

Kod formalny, czyli oficjalny wygląd nie musi dotyczyć każdego pracownika. Warto zauważyć, że zasadność zachowania określonych standardów odnosi się tylko do pewnej grupy zatrudnionych. I tak, z całą pewnością odpowiednie punkty o sposobie ubierania się mogą znaleźć się w umowach pracowników, którzy mają choćby bezpośredni kontakt z klientami. Dalej, dress code może obowiązywać menadżerów czy też kierowników, jak również pracowników odpowiedzialnych za zawieranie kontraktów. W takim przypadku pracodawca ma prawo zastosować nawet najbardziej rygorystyczny kod formalny. Wskazać może, że osoby te powinny zakładać jedynie garnitury lub garsonki uszyte z jakościowych tkanin i to w stonowanych kolorach. W żadnym przypadku szef nie może wymagać, aby stroje te były określonej marki lub też pochodziły z jednego zakładu krawieckiego. Wydaje się, że takie zapisy mogą być połamaniem praw pracowniczych, gdyż może to narazić pracowników na konieczność ponoszenia zbędnych kosztów.

A gdy żar leje się z nieba...

Osobnym zagadnieniem i problemem jednocześnie jest dress code latem. Niestety, wielu pracowników zapomina, że latem ? mimo upałów ? nie są oni zwolnieni z firmowej etykiety w zakresie odpowiedniego doboru poszczególnych części stroju. Wręcz przeciwnie! Można by powiedzieć, że właśnie ten okres to prawdziwe wyzwanie dla wszystkich tych, którzy w godzinach pracy muszą prezentować się oficjalnie i w ten sposób odpowiednio przedstawiać wizerunek firmy. Cóż wówczas? Warto postawić przede wszystkim na doskonałe, jakościowe tkaniny, które będą przepuszczać powietrze i pozwolą skórze swobodnie oddychać. Z drugiej strony warto pokusić się o ewentualne negocjacje z szefem. Prawdopodobieństwo, że pozwoli on zamieścić w regulaminie odpowiednie zapisy w zakresie strojów obowiązujących w letniej porze, jest bardzo duże i może przede wszystkim dotyczyć tych pracowników, którzy nie mają bezpośredniej styczności z klientami lub też kontrahentami firmy.

Dresscode jest zbiorem zasad, które obowiązują pracownika. Kiedy ktoś decyduje się na podjęcie stanowiska kasjerki, menedżera czy pracownika banku, powinien zdawać sobie sprawę z tego, że wybór zawodu wiąże się z określonym ubiorem. Pracodawca ma bowiem prawo wymagać, by personel nosił określony strój służbowy w środowisku pracy, co powinien zawrzeć w regulaminie pracy.


Dresscode w pracy

Według art. 104 Kodeksu pracy, pracodawca, posiadający określone wymagania co do stroju służbowego swoich pracowników, ma prawo je ustalić w wewnętrznym regulaminie pracy. Wytyczne te muszą być podane do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty w firmie, tak by mieli oni możliwość zapoznania się z nimi – może to odbyć się poprzez szkolenie, udostępnienie komunikatów albo prośbą o zapoznanie się z regulaminem, co pracownik potwierdza swoim podpisem.

Zasady firmowego dresscode’u mogą również być formułowane w wewnętrznej instrukcji czy w umowie o pracę. Dobrze, abyś już podczas rozmowy kwalifikacyjnej dowiedział się, jaki strój obowiązuje w nowym miejscu pracy, aby nie zaliczyć faux pas. Często jest tak, że pracodawca zapewnia cały mundurek albo jego elementy, nie mniej jednak może zdarzyć się sytuacja, że pracę rozpoczniesz wcześniej aniżeli strój służbowy przybędzie na miejsce. Nie krępuj się zatem i zapytaj swojego rekrutera, szefa albo inną osobę, która pracuje w danej firmie o panujący dresscode.


Ważne!

Pracodawca ustanawiając zasady ubioru w firmie nie powinien przekraczać granicy dobrego smaku. Zgodnie z art. 111 k. p. musi on szanować godność i inne dobra osobiste swoich pracowników. Oznacza to, że nie musisz godzić się na noszenie obraźliwych emblematów albo, w przypadku kobiet, kusych spódniczek, które godzą w Twoje dobre imię.

 

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną?

Już podczas procesu rekrutacji warto pamiętać o właściwych zasadach dotyczących wyglądu. Nie oznacza to, że idąc na rozmowę do banku, w którym obsługa nosi żółte koszule, musisz zakładać żółtą odzież. Nie mniej jednak, warto dopasować ubiór do panującej w firmie kultury organizacji. Idąc na rozmowę do biura, w dobrym guście jest założenie nieco bardziej formalnego ubioru. Standardowym rozwiązaniem jest biała koszula, ciemne spodnie. Można dołożyć do tego marynarkę. W przypadku kobiet popularnym rozwiązaniem jest ołówkowa spódnica albo elegancka sukienka w stonowanym kolorze. Nie mniej jednak najważniejsze aby strój był schludny, dobrze leżał, a przede wszystkim żeby kandydat czuł się swobodnie. Zbyt ciasne spodnie albo rozpinające się guziki od koszuli mogą bardziej przeszkodzić niż pomóc, bowiem zamiast na rozmowie skupisz się na mało komfortowym ubiorze.

Wybierając się natomiast na rozmowę mniej formalną, np. do agencji kreatywnej czy warsztatu samochodowego może postawić na większą swobodę. Założenie czystej i dopasowanej koszulki pod marynarkę albo swetra w stonowanych kolorach nie powinno zostać negatywnie odebrane przez potencjalnego pracodawcę. Kluczem jest zatem sprawdzenie przed rozmową rekrutacyjną kilku informacji o firmie, a także tego, gdzie i z kim się ona odbędzie. Strój jest bowiem zestawem sygnałów, którym informujemy otoczenie o swoim nastawieniu do konkretnej sytuacji.


Dresscode to nie moda

Moda daje możliwość zabawy ubraniami, pewną dowolność, jednak dresscodeo znacza zasady, które trzeba znać i poruszać się w ich obrębie. Jeśli chodzi o biura to oszczędność w dodatkach, wysoka jakość tkanin i ogólnie pojęty minimalizm są niezwykle pożądane. Mają one na celu przede wszystkim skupienie uwagi na naszej wiedzy merytorycznej i kompetencjach, a nie na wyglądzie.Jeśli chodzi o kolory to granat, wszelkie odcienie szarości, brązy, butelkowa zieleń i czerń są niewątpliwie bezpiecznymi kolorami. Nie mniej jednak wraz ze zmieniającą się porą roku cała kolorystyka ulega rozjaśnieniu, np. z ciemnoszarego na jasnoszary, więcej bieli, a nawet beże czy pudrowe wersje jaskrawych kolorów. W zakładach produkcyjnych czy innych miejscach o szczególnej specyfice (budowa, warsztat samochodowy, zakład fryzjerski) odzież powinna być dostosowana do profilu branży. Gwarantować wygodę, ale przede wszystkim bezpieczeństwo i higienę pracy.


Kolejnym elementem są odpowiednie buty. Porządne obuwie dobrze świadczy o pracowniku, ale przede wszystkim gwarantuje bezpieczeństwo podczas wykonywania obowiązków. But biznesowy to but zawsze zakryty, najczęściej wykonany ze skóry licowanej. Jeśli chodzi o buty biznesowe u kobiet to nie powinny mieć one obcasa wyższego aniżeli 8 centymetrów. Oczywiście buty na płaskim lub delikatnym obcasie są klasyką biznesowej elegancji. Podobnie jak w kwestii ubioru, obuwie powinno być dostosowane do profilu pracy, tak aby gwarantowały komfort i bezpieczeństwo.


Dresscode – nie tylko ubiór

Ubiór w pracy jest bardzo ważny, jednak nie należy zapominać o ogólnych zasadach wyglądu i higieny. Nawet najdroższy i najlepszy uniform zostanie przyćmiony, jeśli będzie pojawiała się woń potu albo wystąpią brudne paznokcie. Zadbany wygląd jest niezwykle ważny dla estetyki, ale również dla zdrowia. Warto najpierw zatroszczyć się o regularną i właściwą higienę, a dopiero w drugiej kolejności zająć się kwestią ubioru. Jeśli chodzi o kwestie estetyki to u kobiet warto postawić na krótko opiłowane paznokcie. Mogą być w kolorze bladoróżowym, mlecznym, ewentualnie czerwonym. W przypadku makijażu biznesowego zawsze stawiamy na oko, a mocny makijaż ust pozostawimy na okazje prywatne. U mężczyzn zaleca się szczególną troskę o zarost oraz świeżą i zadbaną fryzurę. Wszystkie te elementy składają się na dresscode, ponieważ są zarazem jego bazą jak i niewątpliwym dopełnieniem.


Kiedy dresscode nie obowiązuje

Tuż obok umiejętności, kwalifikacji i doświadczenia stoi wizerunek, który niekiedy jest równie ważny. Ubiór i ogólny wygląd stanowią nie tylko naszą wizytówkę, ale wpływają także na to, jak postrzegana jest firma, którą pracownik reprezentuje. To szczególnie ważne w przypadku stanowisk, gdzie niezbędny jest kontakt z klientem. Nie trudno narazić się przełożonemu źle skomponowanym i nieadekwatnym do sytuacji ubraniem.


Jeśli dresscode nie jest regulowany poprzez zapis w umowie, regulaminie albo innej instrukcji obowiązującej w zakładzie pracy, trudno aby szef mógł za brak odpowiedniego ubioru karać. Nie mniej jednak zawsze warto poświęcić kilkadziesiąt złotych czy kilka minut więcej, aby właściwie dobrać strój do okazji. Jeśli wiesz, że czeka Cię rozmowa z kontrahentami, a na co dzień możesz pozwolić sobie na przebywanie w biurze w stroju casualowym, postaraj się w ten dzień wyjątkowo o bardziej formalny wygląd. Niemal pewne jest, że szef to doceni.  Dresscode stanowi ważny element kultury biznesowej. Jest to swego rodzaju wyraz szacunku do wartości firmy, przełożonego, ale również współpracowników i klientów.

Czym jest dress code? Zasadniczo jest to zbiór zasad, który odnosi się do dopasowania stroju do okazji. Zanim dress code wkroczył do firm, był uznany za jeden z elementów savoir-vivre. Dziś nazwa „dress code” kojarzy się głównie z zasadami, jakie obowiązują pracowników w danej firmie. Rzeczywiście, coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie takiego rozwiązania, bo sprawdza się ono na wielu płaszczyznach.

Jakie firmy najczęściej decydują się na ujednolicenie stroju? Jest ich coraz więcej. O ile jednak część decyduje się na wprowadzenie konkretnego stroju (np. z logiem firmy), o tyle inni wskazują pracownikom, jak powinni się ubrać (np. strój urzędnika powinien być schludny, czysty i elegancki). To, czy pracodawca zdecyduje się na wprowadzenie jednego stroju obowiązującego wszystkich pracowników, czy też po prostu zwróci uwagę, by ubiór był oficjalny, zależy wyłącznie od niego.

Spójny wizerunek firmy

Zdecydowana większość firm decyduje się na wprowadzenie zasad dress code, bo ich właściciele mają świadomość, że takie rozwiązanie pozwala stworzyć spójny wizerunek firmy. Dzięki temu, że pracownicy są ubrani w firmowe stroje, nie sposób pomylić ich z pracownikami innej firmy. Dodatkowo, co ma zastosowanie w przypadku pracowników np. sklepów, takie rozwiązanie pozwala na uchronienie ich odzieży od zabrudzeń.

Poza spójnym wizerunkiem firmy, nie bez znaczenia jest reklama. Logo na koszulce, spodniach, fartuchu czy innych częściach odzieży, faktycznie pomaga w rozreklamowaniu firmy i utrwalaniu jej wizerunku w świadomości konsumentów.

By ponieść wiarygodność firmy

Specjaliści podkreślają, że korzystanie z odzieży firmowej pozwala pracodawcy również na podniesienie wiarygodności firmy. W ten sposób staje się ona rozpoznawalna. To doskonałe rozwiązanie zwłaszcza dla przedsiębiorstw, które nie mogą jeszcze pochwalić się ugruntowaną pozycją na rynku. W ich przypadku wdrożenie dress code jest atrakcyjnych i skutecznym rozwiązaniem.

Podniesienie wiarygodności firmy poprzez wdrożenie dress code, można połączyć również z dystrybucją materiałów promocyjnych. Mogą być nimi: ulotki, plakaty, wizytówki czy billboardy – do dyspozycji przedsiębiorców jest wiele możliwości, dzięki czemu mogą oni promować swój biznes na wiele sposobów.

Szalony piątek, czyli…

Choć zasady dress code nie obowiązują w każdej firmie, to na wprowadzenie takiego rozwiązania decyduje się coraz więcej pracodawców. W Polsce działają już też przedsiębiorstwa, które zdecydowały się – wzorem amerykańskich firm – na wprowadzenie tzw. „luźnych piątków”. W ten dzień pracownicy firmą mogą przyjść ubrani tak, jak chcą – nie obowiązujących ich zasady dress code. Rozwiązanie to cieszy się dużą popularnością wśród pracowników, bo pozwala na pokazanie swojego stylu.

Wprowadzenie odstępstwa od dress code jest fakultatywną decyzją pracodawcy. Oznacza to, że pracownicy nie mogą domagać się wprowadzenia „luźnych piątków”. Z całą pewnością jednak takie rozwiązanie jest mile widziane, bo pozwala pracownikom zaakcentować swój styl i wprowadza dobrą atmosferę w miejscu pracy.

Gdy mowa o stroju roboczym, to należy zauważyć, że taki obowiązuje wciąż tylko nielicznych pracowników. W Polsce dress code to wciąż nowość, choć coraz więcej pracodawców zauważa, jakie korzyści niesie wprowadzenie takiej zasady do firmy. Kogo aktualnie obowiązuje strój roboczy? Trzeba zauważyć, że polski ustawodawca dokładnie wskazuje, komu pracodawca musi dostarczyć odzienia spełniającego konkretne paramenty – są to m.in. osoby wykonujące prace, przy których mogłoby dojść do znaczącego zabrudzenia ich własnej odzieży. Poza jednak tymi grupami pracowników, dress code obowiązuje m.in. pracowników banków.

W Polsce dress code nie obowiązuje m.in. osób zatrudnionych w  urzędów. Co prawda, ta grupa pracowników coraz częściej zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest strój, nie sposób jednak nie podkreślić, że najczęściej na wprowadzenie jednolitego stroju decydują się pracodawcy z sektora prywatnego. Oni też najczęściej korzystają z pomocy specjalistów z zakresu wizerunku, czyli stylistów.

Zadanie dla stylisty?

Fakt, że pierwsze wrażenie ma niebagatelne znaczenie dla tego, w jaki sposób odbieramy daną osobę, podkreślają przede wszystkim osoby związane z rynkiem pracy, zajmujące się zagadnieniem rekrutacji. Dlaczego jednak ta zasada nie miałaby działać w przypadku spotkań z klientami? By zrobić dobre wrażenie na potencjalnym kontrahencie, pracodawcy prywatni nierzadko decydują się zainwestować w swoich pracowników i nawiązać współpracę ze stylistą.

Dlaczego przedsiębiorcy decydują się na współpracę z osobami odpowiedzialnymi za kreowanie wizerunku? Nie można zapomnieć, że w firmie zatrudnieni są pracownicy o różnej budowie ciała. Z tego względu, by możliwe było budowanie pozytywnego odbioru tych, którzy są odpowiedzialni za kontakt z klientem, niezbędne jest uświadomienie im, na jakie elementy stroju muszą zwracać szczególną uwagę i w czym będą się prezentować nienagannie.

Latem widać najwięcej błędów

Pracodawcy rozważający wprowadzenie dress code w swojej firmie powinni pamiętać o tym, że ważne jest uświadomienie podwładnym, dlaczego ten element jest tak ważny. O ile pracownicy wykonujący zadania na zapleczu powinni do pracy przychodzić ubrani po prostu schludnie, o tyle osoby spotykające się z klientami i odpowiedzialne za kontakt z nimi powinny mieć świadomość tego, że ich wygląd ma znaczenie dla tego, jak zostaną odebrani.

Wszelkie niedociągnięcia w zakresie dress code najlepiej widać letnią porą. Gdy słońce za oknem jest wysoko na niebie, w biurze jest duszno i zbyt ciepło, by wytrzymać w garniturze czy garsonce. Wówczas też pracownicy najchętniej sięgają po koszulki czy podkoszulki, które, niestety, nie zawsze są eleganckie. Z tego też względu tak istotne jest uświadomienie podwładnym, w jaki sposób powinni zadbać o swój wygląd w zależności od pory roku.

Pracownicy coraz bardziej świadomi

Zbiór zasad dotyczący odpowiedniego ubrania w godzinach pracy powstał na Zachodzie Europy. Dziś pracodawcy decydujący się na wprowadzenie takiego, pod uwagę muszą wziąć przede wszystkim kulturę kraju, w jakim prowadzą działalność gospodarczą. Warto też zauważyć, że w ostatnich latach wzrasta świadomość samych pracowników w zakresie tego, w jaki sposób powinni prezentować się w miejscu pracy. Przykładem są urzędy, w których coraz więcej urzędników przykłada uwagę nie tylko do sposobu obsługi interesanta, lecz także swojej prezentacji, mimo że nie mają obowiązku noszenia oficjalnego stroju.

To może Cię również zainteresować

Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną?

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

9 komentarzy

Agnes

Agnes

Dress code jest dla mnie ważny, ponieważ chcę, aby moi pracownicy prezentowali się profesjonalnie i reprezentowali firmę w odpowiedni sposób. Nie jest to jednak priorytet, tylko jeden z elementów regulaminu pracy. Szanuję też zdrowie moich pracowników i nie wymagam od nich zbyt rygorystycznego ubioru w upalne dni.
Luchs

Luchs

Jestem przyzwyczajona do noszenia oficjalnego stroju na rozmowach o pracę, ale mam nadzieję, że przyszły pracodawca nie będzie wymagał od mnie zbyt rygorystycznego dress code'u na co dzień. Ważne, aby ubiór był odpowiedni do stanowiska, ale bez przesady.
ps.

ps.

Cieszę się, że nie muszę się martwić o dress code w pracy, ale rozumiem, że dla niektórych osób może to być trudność. Ważne, żeby zatrudnieni mieli jasno określone zasady i nie byli narażeni na niepotrzebne koszty.
Max

Max

Dress code w pracy jest ważny, ale nie powinien być zbyt rygorystyczny, zwłaszcza jeśli chodzi o koszty. W upalne dni trudno przetrwać w formalnym ubraniu, ale warto zadbać o to, aby wyglądać odpowiednio, bez naruszania swojego zdrowia.
Pracownik

Pracownik

Czy pracodawca może narzucić na koszt pracownika określony strój do pracy, przykładowo obuwie w danej kolorystyce (takie, którego pracownik nie posiada i nie jest ono mu potrzebne poza pracą)? Czy może narzucić stosowanie dodatków do stroju będącego własnością pracownika, jak ww obuwie, przykładowo kolorowe sznurówki?
Cecylia

Cecylia

Zależy jaki dress code i czy zawsze można go wprowadzić. Dobrze wiedzieć.
Rumcajs

Rumcajs

Pewne zasady określa regulamin danej firmy i trzeba się do nich stosować. Gdyby jednak coś było nieakceptowalne to zawsze można złożyć sprzeciw. To jest istne.
pracownica banku

pracownica banku

Dress code jest stosowany w wielu firmach. Za taki ubiór płaci pracodawca. Pracownicy muszą dostosować się do takiego ubioru.
Delta

Delta

Dress code to bardzo ważna opcja dla firmy. Jasne zasady mogą być powodem do kar. Pracownicy muszą się do nich stosować gdy taki jest wymóg organizacji.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.