Własna firma

Jaką technikę generowania pomysłów wybrać w swoim przedsiębiorstwie?

5 października 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 13 głosów

13 głosów

5 komentarzy
Jaką technikę generowania pomysłów wybrać w swoim przedsiębiorstwie?
Aby prowadzenie własnego przedsiębiorstwa było skuteczne i dawało realne zyski, należy postawić na kreatywne rozwiązywanie problemów. Twórcze podejście do danej sprawy, poszukiwania nowych rozwiązań, nieszablonowe i myślenie. Często jednak zdarza się sytuacja, gdy pomysłów brakuje. Gdy brakuje pomysłów, brakuje również progresu w wykonywanej pracy. W niniejszym artykule przyjrzymy się metodom generowania pomysłów, a w szczególności technice 6 kapeluszy de Bono.

Dowiesz się między innymi:

  • jakie metody generowania pomysłów w przedsiębiorstwie wyróżniamy;
  • czym jest metoda kapeluszy de Bono;
  • jakie są wady i zalety, płynące z wdrożenia systemu 6 kapeluszy do Twojej firmy.

Masz w planach prowadzenie własnej działalności gospodarczej, jednak kompletnie nie wiesz, od czego zacząć? W takim razie, zapraszamy Cię do przeczytania artykułu: "Skąd wziąć pomysł na firmę, która przyniesie zysk".

Jakie są metody generowania pomysłów w przedsiębiorstwie?

Aby zwiększyć wydajność pracy w swoim przedsiębiorstwie, warto zdecydować się na jedną lub kilka metod generowania pomysłów. Eksperci opracowali takie techniki, jak znana doskonale każdemu burza mózgów, matryca kreatywna, Mash-Up, szalone ósemki czy właśnie omawiana w dzisiejszym artykule metoda sześciu kapeluszy.

Jeśli chodzi o matrycę kreatywną, opiera się ona w głównej mierze na zapisaniu tematu projektowego na kartce, a następnie wypisania wszelkich związanych z nim szczegółów. Poszczególne komórki tabeli należy odpowiednio uzupełnić pomysłami, które pojawiają się w głowie wszystkich członków zespołu.

Mash-Up natomiast to metoda, bazująca przede wszystkim na przeciwieństwach. Grupa ma za zadanie napisać kategorię, której dotyczy temat projektu, a także tę zupełnie odrębną. Następnie cechy obu kategorii należy zestawić na kartce i porównać, zastawiając się, czy widoczne są może jakieś podobieństwa.

W przypadku szalonych ósemek, jak sama nazwa wskazuje, istotną rolę odgrywa zawrotne tempo generowania pomysłów. Pracownicy są zmuszeni do wypisania aż ośmiu różnych pomysłów na realizację danego zadania w przeciągu minuty. 

Poznaj metodę kapeluszy Edwarda de Bono

Metoda 6 kapeluszy de Bono to technika generowania pomysłów, która w zawrotnym tempie zyskuje zainteresowanie na całym świecie. Została ona opracowana przez maltańskiego lekarza, filozofa oraz psychologa, a jej zasady oraz działanie zostało opisane na kartach książki w roku 1985.

Szukasz pracy?

Elektromechanik/utrzymanie ruchu/ Sep /

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Złotokłos
Dodana
Dodana

Pracownik produkcji/magazynu

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Kielce
Dodana

Pracownik produkcji/magazynu

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Chęciny
Dodana
Dodana

Co ciekawe, sam autor twierdził, iż sześć kapeluszy to metoda przydatną nie tylko w firmach, ale także w życiu codziennym. Polega ona na przypisaniu każdemu z członków zespołu pracowniczego jednego z sześciu kolorowych kapeluszy. Każda z barw symbolizuje inną rolę, jaką ma odgrywać osoba, pracująca nad projektem. Reprezentują one inne punkty widzenia oraz podejście do poruszanego w projekcie problemu. 

6 sposobów patrzenia na problem

Każdy z sześciu kolorowych kapeluszy reprezentuje inny sposób patrzenia na dany problem. 

Wyróżniamy:

  • niebieski kapelusz - osoby klasyfikowane jako niebieskie kapelusze, odgrywają zasadniczą rolę w powodzeniu całego projektu, gdyż zarządzają procesami myślowymi nie tylko własnymi, ale również pozostałych członków zespołu pracowniczego; kontrolują całą sytuację, a w razie powstania jakichkolwiek niejasności, odpowiednio reagują.
  • zielony kapelusz - to przede wszystkim głowa, pełna nowych pomysłów na realizację projektu, ciągle poszukująca nowych dróg wyjścia i innowacji, zielone kapelusze wyróżnia zdolność do nieszablonowego myślenia.
  • czerwony kapelusz - jest symbolem emocjonalnego zaangażowania w projekt, odrzuca racjonalne podejście do tematu, podyktowane tylko i wyłącznie logiką, skupiając się przede wszystkim na aspektach uczuciowych; decyzje podejmuje w większości instynktownie.
  • żółty kapelusz - dba o pozytywne nastawienie całego zespołu, samemu ukierunkowując swoje myślenie na pozytywne aspekty danego pomysłu; żółte kapelusze to optymiści, skupiający się wyłącznie na mocnych stronach danej propozycji.
  • czarny kapelusz - przeciwieństwo kapeluszy w kolorze żółtym; kapelusze czarne są nastawione na obiektywną, krytyczną ocenę podawanych przez resztę członków zespołu pomysłów, motywując do korekty zaistniałych błędów.
  • biały kapelusz - w tym przypadku, nie ma mowy o emocjonalnym podejściu do danej sprawy czy chociażby wydawaniu opinii na temat poddawanych propozycji; białe kapelusze jedynie gromadzą i systematyzują dane.

Video

Jak przebiega proces generowania pomysłów?

Generowanie pomysłów to złożony proces, obejmujący kilka aspektów. W zależności od wybranej metody, może on przybierać różne formy. Na wstępie wszyscy członkowie zespołu podają nowe rozwiązania projektu, nad którym pracują. Pomysły te zostają w późniejszych krokach poddane na początku powierzchownej, a potem dogłębnej analizie.

W taki sposób, aby na zasadzie eliminacji wyłonić te najkorzystniejsze, gwarantujące najlepsze efekty oraz powodzenie projektu. W zespole pracowniczym można wyodrębnić również osoby, modyfikujące pomysły innych członków grupy. Skupiając się na pozytywnych aspektach, jednocześnie korygują wady czy niejasności, które powstały w trakcie procesu myślowego. Pomysły oraz rozwiązania są zbierane, systematyzowanie oraz ulepszane tak, aby znaleźć najbardziej optymalną opcję.

Zalety i wady metody sześciu kapeluszy Edwarda de Bono

Kapelusze Edwarda de Bono to metoda, posiadająca zarówno zwolenników, jak i przeciwników wśród przedsiębiorców i właścicieli firm z całego świata. Zastanawiasz się, czy wdrożenie jej w Twoim przypadku przyniesie oczekiwane rezultaty? W takim razie, przyjrzyjmy się poszczególnym wadom i zaletom techniki kolorowych kapeluszy.

Jeśli chodzi o jej entuzjastów, cenią oni przede wszystkim możliwość poszukiwania różnorodnych dróg wyjścia, a także pracę etapami. Każda z osób, reprezentująca daną barwę kapelusza, jest odpowiedzialna za inną kwestię. Jeśli chodzi natomiast o tę drugą grupę, wśród wad metody de Bono wskazują oni wydłużenie czasu pracy nad projektem. Jakie są inne absurdalne pomysły na biznes, przeczytasz na naszym blogu.

Podsumowanie:
  • Metody generowania pomysłów w przedsiębiorstwie obejmują takie techniki jak burza mózgów, matryca kreatywna, Mash-Up, szalone ósemki oraz metoda sześciu kapeluszy de Bono.
  • Metoda sześciu kapeluszy de Bono polega na przypisaniu każdemu członkowi zespołu pracowniczego jednego z sześciu kolorowych kapeluszy, reprezentujących różne punkty widzenia oraz podejścia do poruszanego w projekcie problemu.
  • Proces generowania pomysłów obejmuje kilka aspektów, w tym podawanie nowych rozwiązań projektu, analiza pomysłów, modyfikacja i ulepszanie rozwiązań w trakcie procesu myślowego.
  • Zalety metody sześciu kapeluszy de Bono to poszukiwanie różnorodnych dróg wyjścia oraz praca etapami, a wady obejmują wydłużenie czasu pracy nad projektem.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie wyróżniamy metody generowania pomysłów w środowisku pracowniczym?

Eksperci wyróżnili kilkanaście technik generowania pomysłów, a do popularniejszych możemy zaliczyć między innymi Mash-Up, matrycę kreatywną, burzę mózgów, szalone ósemki, a także kolorowe kapelusze de Bono.

Za co odpowiadają osoby, reprezentujące poszczególne kolory kapeluszy?

Kolor kapelusza jest równoznaczny z funkcją, jaką członek zespołu będzie pełnił, podczas pracy nad projektem. Dla przykładu - czerwone kapelusze skupiają się na sferze intuicji i emocji, zielone kapelusze przyspieszają proces generowania pomysłów, natomiast żółte kapelusze starają się ujrzeć w każdym z rozwiązań to, co w danej chwili okaże się najkorzystniejsze.

Skąd wziąć pomysł na własny biznes?

Aby narodził się innowacyjny pomysł na własny biznes, warto przeanalizować wszelkie aspekty, związane z prowadzoną w przyszłości działalnością gospodarczą. Inspiracji można poszukać również w sieci lub w razie możliwości, porozmawiać na ten temat z osobami doświadczonymi.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

5 komentarzy

Ksenia

Ksenia

Mash-Up to dla mnie najbardziej interesująca metoda generowania pomysłów, ponieważ twórczo łączy przeciwieństwa. Na pewno wykorzystam ją w naszym zespole przy kolejnym projekcie.
Pola B

Pola B

Metoda sześciu kapeluszy wydaje się być bardzo interesująca, gdy potrzebne są nowe pomysły i perspektywy. Jednak warto pamiętać, że każda metoda ma swoje wady i zalety, więc należy wybierać ją odpowiednio do potrzeb i charakteru projektu.
Kinga

Kinga

Bardzo potrzebny artykuł, szczególnie w czasach, gdy wiele osób traci pracę i myśli o własnym biznesie. Dzięki temu można uświadomić sobie, jak ważne jest posiadanie wiedzy i umiejętności do generowania pomysłów w łatwy i skuteczny sposób.
Janka

Janka

Ciekawy artykuł dla osób, które chcą się dowiedzieć, jak w przedsiębiorstwie generuje się pomysły. Takie informacje mogą być przydatne przy rozmowie kwalifikacyjnej i pokazują, jak ważna jest umiejętność współpracy w zespole.
Grześ

Grześ

Interesujący artykuł, warto zainteresować się omawianymi tu metodami generowania pomysłów. Metoda sześciu kapeluszy może okazać się szczególnie przydatna w przypadku złożonych projektów, gdzie potrzebne są różne punkty widzenia i spojrzenia na problem.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.