Motywowanie pracowników

Humor w pracy - pracownicy doceniają swobodną atmosferę w pracy

18 listopada 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 18 głosów

18 głosów

4 komentarze
Humor w pracy - pracownicy doceniają swobodną atmosferę w pracy
Swobodna atmosfera w miejscu pracy znacząco wpływa nie tylko na samopoczucie pracowników, ale również na ich efektywność. Dobry humor w pracy to absolutna podstawa - w innym przypadku trudno będzie wykonywać swoje obowiązki przez cały dzień. Na rozładowanie zbędnego napięcia wpływ ma wiele aspektów, w tym między innymi postawa szefa czy przyjęta kultura organizacyjna.

 

Jak stres wpływa na pracę?

Stres w pracy może być czynnikiem motywującym - lekkie przypływ adrenaliny pozwala skupić się na swoich obowiązkach oraz w krótszym czasie wykonać konkretne zadania. Niemniej jednak bardzo szkodliwy jest permanentny stres, który towarzyszy pracownikom każdego dnia. Badania naukowe dowodzą, że stres wpływa nie tylko na nasze zdrowie fizyczne, lecz również psychiczne. Oznacza to, że nadmiernie zestresowany pracownik:

  • traci pewność siebie i poczucie wartości,
  • nie potrafi skupić się na swoich obowiązkach,
  • nie potrafi wiarygodnie ocenić rezultatów swojej pracy,
  • częściej choruje,
  • szybciej odczuwa zmęczenie i towarzyszące mu objawy, takie jak na przykład ból głowy czy drżenie rąk.

Zestresowany pracownik przestaje być efektywny. Warto zwrócić uwagę na to, że stres w pracy bywa częstą przyczyną, dla której pracownicy składają wypowiedzenie. Firma może więc stracić dobrych specjalistów tylko dlatego, że nie dba o odpowiednią atmosferę i nieco luźniejsze podejście do pracowników.

Idealna praca zaczyna się od swobodnej atmosfery

Gdybyśmy zapytali pracowników, dlaczego cenią sobie swoje miejsce zatrudnienia, w pierwszej kolejności wskażą stosunkowo wysokie wynagrodzenie, jednak kolejnym czynnikiem jest atmosfera w pracy. Jeśli wiemy, że możemy liczyć na współpracowników i przełożonych, nie będziemy wykonywać obowiązków pod presją czasu (oczywiście poza drobnymi wyjątkami) i zawsze możemy poruszyć także bardziej osobiste tematy w rozmowie, to zdecydowanie chętniej stawiamy się w pracy. Jak się okazuje, wielu pracowników decyduje się złożyć wypowiedzenie właśnie z powodu złej atmosfery i ciągłej presji, jaką odczuwają. Nie ulega wątpliwości, że swobodna atmosfera to jeden z atutów firmy, dlatego te, które nie wprowadziły sztywnych reguł postępowania, traktują to jako czynnik marketingowy. W ogłoszeniach o pracę często możemy znaleźć informacje o luźnej, niezobowiązującej atmosferze w miejscu zatrudnienia. Na tego typu oferty odpowiadamy zdecydowanie chętniej, nawet jeśli nie zamierzamy wchodzić w bliższe relacje ze współpracownikami. Ostatecznie w miejscu zatrudnienia spędzamy średnio 8 godzin dziennie, dlatego ważne jest, jaka panuje tam atmosfera.

Szukasz pracy?

Kasjer/Sprzedawca Goworowo

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-28 zł brutto / h
  • Goworowo
Dodana

Pracownik sklepu-kawiarni ->zlecenie->Pestka

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Poznań
Dodana

Samodzielna Księgowa / Księgowy

SOLID PARTNER KSIĘGOWOŚĆ sp. z o.o.

  • Zabrze
Dodana

Kasjer/Sprzedawca Dobrzyniewo Duże

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-28 zł brutto / h
  • Dobrzyniewo Duże
Dodana

Obsługa klienta- lada mięsna Dobrzyniewo Duże

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-28 zł brutto / h
  • Dobrzyniewo Duże
Dodana

Cechy empatycznego pracownik?

Mówi się, że atmosferę w pracy tworzą ludzie. Jest to jedynie część prawdy, ponieważ duży wpływ na nią mają ogólnie przyjęte normy i kultura organizacyjna. Firmy często same ustalają konkretne zasady postępowania, które opierają się na pewnych celach czy założeniach. Oczywiście, czynnik ludzki też odgrywa tutaj znaczącą rolę. Empatia w pracy jest bardzo istotna, gdyż pozwala stworzyć dobrą atmosferę, panującą wśród osób zatrudnionych w tym samym dziale. Empatyczny pracownik:

  • jest otwarty na potrzeby innych,
  • potrafi pomóc i doradzić,
  • skupia się na pracy zespołowej,
  • rozumie słabości innych,
  • jest w stanie poświęcić nieco własnego czasu, aby pomóc,
  • jest otwarty na pracę zespołową.

Warto mieć świadomość, że powyższe cechy dotyczą nie tylko pracowników, lecz również przełożonych. Ci muszą dodatkowo zdawać sobie sprawę z tego, że każdy może mieć przysłowiowy gorszy dzień, a wynika on nie z niechęci do pracy, lecz często z problemów osobistych. Empatia w pracy przekłada się także na rozumienie sytuacji osobistej. Dobrym przykładem będą osoby, które mają na wychowaniu małe dzieci bądź opiekują się schorowanymi rodzicami. W ich przypadku elastyczność i zrozumienie to bardzo istotne kwestie. Oczywiście, nie chodzi o to, aby przekładały się one na efektywność pracowników czy w jakikolwiek sposób ich odciążały, jednak w pewnych sytuacjach empatia okazuje się po prostu kluczowa.

Żarty z przełożonym – czy można przekroczyć granice?

Swobodna atmosfera, poczucie humoru i doza luźniejszego podejścia - to wszystko można zaobserwować w relacjach pomiędzy pracownikami, jednak czy z przełożonym również możemy sobie pożartować? Wiele zależy tutaj od samego szefa, jego podejścia i chęci do nawiązywania kontaktów. Obecnie przyjmuje się, że nie ma nic złego w żartowaniu czy nawet byciu z przełożonym na "ty". Niemniej jednak pracownicy muszą znać pewne granice, którą wyznacza hierarchia stanowisk. Przełożony może być nawet dobrym przyjacielem na gruncie prywatnym, lecz w pracy zawsze pozostanie szefem. Dodatkowo warto mieć świadomość, że w relacjach służbowych, na przykład podczas spotkań biznesowych, nie można pozwalać sobie na prywatę. Mówi o tym przede wszystkim etyka biznesu, której zdecydowanie należy przestrzegać. 

Video

Zalety pracy w zespole bez oficjalnych zwrotów

Humor w pracy przekłada się nie tylko na empatię, dobrą atmosferę czy współpracę, lecz również podejście, jakie pracownicy prezentują względem siebie. W wielu miejscach pracy nie obowiązują już ścisłe zwroty "pan" czy "pani" - wszyscy są ze sobą na "ty". Takie rozwiązanie spotyka się z aprobatą zarówno starszych, jak i młodszych członków zespołu. Przywędrowało do nas zza Oceanu, jednak jest bardzo popularne także w innych krajach Europy. Praca w zespole bez oficjalnych zwrotów przynosi wiele korzyści, w tym między innymi:

  • pozwala poczuć się jego pełnoprawnym członkiem,
  • daje poczucie wsparcia,
  • pozwala na efektywną współpracę pomiędzy poszczególnymi jego członkami,
  • pozwala stworzyć luźną, przyjazną atmosferę.

W kwestii swobodnej atmosfery w pracy w Polsce jest jeszcze wiele do zrobienia. O ile w dużych korporacjach odchodzi się od sztywnych norm czy zwrotów, o tyle w mniejszych zakładach pracy wciąż bywa z tym różnie. Warto więc zdać sobie sprawę z zalet, jakie daje swobodna i przyjazna atmosfera w miejscu pracy, gdzie wszyscy starają się sobie pomagać i żyć ze sobą w zgodzie. Dużą rolę odgrywają tutaj pracownicy, lecz nie bez znaczenia jest też postawa przełożonych.

 

 

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego stres w pracy negatywnie wpływa na zatrudnionych?

Stres w pracy powoduje spadek efektywności, może też przyczynić się do spadku poczucia własnej wartości. Pracownicy zestresowani nie potrafią w prawidłowy sposób wykonywać swoich obowiązków.

Czy można pozwolić sobie na żarty z przełożonym?

Utrzymywanie przyjaznych relacji z przełożonym przynosi wiele korzyści, jednak zawsze trzeba pamiętać o profesjonalnym podejściu w miejscu pracy i pewnej hierarchii. 

Czym cechuje się empatyczny pracownik?

Empatyczny pracownik potrafi wczuć się w sytuację innych osób, jest chętny do pomocy, potrafi rozmawiać i słuchać. Jednocześnie jest w stanie poświęcić własny czas innym współpracownikom.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

4 komentarze

Aro

Aro

Ja na pewno zdecydowanie wolę, gdy nasi pracownicy są na bieżąco z naszą sytuacją i potrafią zrozumieć, jeśli czasami mamy trudności z wypełnieniem zadań.
Unter567

Unter567

Bardzo ważne są te cechy, które określił autor jako empatyczne. Ja staram się kierować nimi podczas rozmów kwalifikacyjnych.
Aga

Aga

Ciekawe, że taka swoboda jest możliwa w niektórych firmach. Ja niestety zawsze miałam tylko do czynienia z presją i ciągłym stresem.
Olimpia Lubińska

Olimpia Lubińska

Zgadzam się, że swobodna atmosfera w pracy to bardzo ważny czynnik. Dzięki niej czuję się pewniej i chętniej stawiam się w pracy.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.