Własna firma

Rywalizacja pomiędzy działami w pracy - ma więcej zalet niż wad?

14 grudnia 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 19 głosów

19 głosów

0 komentarzy
Rywalizacja pomiędzy działami w pracy - ma więcej zalet niż wad?
Pojęcie rywalizacji kojarzy się zwykle negatywnie. Tymczasem w wymiarze biznesowym jest ona wręcz niezbędna, aby przedsiębiorstwa nie stały w miejscu. To rywalizacja jest bowiem motorem napędowym i sprzyja innowacjom. Co jednak istotne, musi być to zdrowa rywalizacja, a nie bezwzględna walka o przetrwanie. W tym drugim przypadku bardzo łatwo przekroczyć granicę, a za nią znajdują się bardzo poważne konsekwencje prawne zarówno dla właściciela przedsiębiorstwa, jak i dla pracowników.

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Na czym polega dobra współpraca w firmie?
  • Rywalizacja a mobbing - na czym polega różnica?
  • Co pogarsza relacje pomiędzy pracownikami?
  • Jak poprawić relacje w firmie?
  • Jak motywować pracowników?

Przeczytaj również inny nasz artykuł: "Motywowanie pracowników - dlaczego warto to robić?"

Cechy dobrej współpracy w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwo to szereg połączonych ze sobą naczyń. Nie może sprawnie funkcjonować bez współpracy pomiędzy działami. Poszczególne osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie powinny dążyć do wspólnego celu. Jak zatem powinna wyglądać dobra współpraca między pracownikami? 

  • Jasna komunikacja między działami. Niedomówienia są najczęstszą przyczyną konfliktów w firmach. 
  • Proporcjonalny podział obowiązków z uwzględnieniem mocy przerobowej każdego działu. 
  • Powierzanie zadań zgodnych z kompetencjami, a w razie konieczności wykonanie innych prac, zapewnienie czasu na szkolenie i wdrożenie do nowych obowiązków. 
  • Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem najczęściej poprzez wewnętrzne szkolenia pracownicze. 
  • Życzliwość oraz wyrozumiałość, szczególnie w przypadku problemów. Te należy traktować jak wyzwania, a nie kłopoty. 

Są to zasady uniwersalne, które mają zastosowanie zarówno do szeregowych pracowników, jak i kadry zarządzającej na każdym szczeblu. Rywalizacja w pracy powinna mieć wyraźne granice - należy bezwzględnie pamiętać, że pracownicy są ludźmi, a nie maszynami. Dlatego rywalizacja pomiędzy działami powinna mieć zdrowy wymiar i odbywać się zgodnie z zasadami współżycia społecznego oraz etyki. 

Cienka granica pomiędzy rywalizacją a mobbingiem

Mobbing w pracy to w ostatnich latach bardzo często spotykane zjawisko. Jest ono nierozerwalnie związane z rywalizacją oraz konkurencją na rynku. Przez niektórych mobbing jest traktowany jako forma motywacji do wydajniejszej pracy. Takie podejście jest bardzo destrukcyjne zarówno dla pracowników, jak i całego przedsiębiorstwa. Prowadzi do wypalania zawodowego, a także rujnuje życia prywatne pracownika. Wówczas może dojść do tragicznych w skutkach konsekwencji. Mobbing jest przestępstwem zagrożonym karą finansową, a nawet pozbawieniem wolności do dwóch lat. Mobberem może być zarówno pracodawca, jak i inny pracownik. Zazwyczaj będzie to bezpośredni przełożony, który w ten sposób próbuje osiągnąć lepsze wyniki swojego zespołu. Nakręcona w ten sposób rywalizacja w pracy nie prowadzi jednak do niczego dobrego. Zanika duch pracy zespołowej, a poszczególni pracownicy zaczynają traktować się z wyraźną wrogością.

Szukasz pracy?

Wykładanie towaru, ul. Puławska 46

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-29 zł brutto / h
  • Piaseczno
Dodana

Inżynier budowy

P.H.U MEGA Sp. z o.o.

  • 5 000 zł brutto / mc
  • Inowrocław
Dodana

Pakowanie ciasta

Kirsch Services Sp. z o.o. Sp. K

  • Niemcy
Dodana

Specjalista ds.Logistyki

UDS S.A.

  • Nowy Kawęczyn
Dodana

Jakie są typowe przejawy mobbingu? Ogólnie rzecz ujmując są to różne formy dręczenia i prześladowania pracownika w miejscu pracy

  • Poniżanie pracownika przed członkami zespołu, np. poprzez kwestionowanie jego kompetencji. 
  • Powierzenie pracownikowi zadania poniżej jego kompetencji bądź zupełnie nieadekwatnego do jego stanowiska i doświadczenia. 
  • Przerywanie wypowiedzi pracownika, wyśmiewanie podczas zebrań zespołu. 
  • Rozsiewanie plotek w firmie na temat pracownika albo ujawnianie informacji na temat stanu jego zdrowia innym pracownikom. 
  • Powierzenie zadania pracownikowi bez udzielenia mu niezbędnych informacji do jego wykonania. Gdy pracownik nie radzi sobie z zadaniem z uwagi na brak tych informacji, odebranie zadania i podważanie jego kompetencji. 
  • Bezpodstawna krytyka pracy pracownika. 

Nie jest to oczywiście katalog zamknięty - zachowania o charakterze mobbingu mogą być różne. Niemniej ich głównym celem jest dręczenie, poniżanie i ośmieszenie pracownika. Często jest stosowany, aby zmusić do rezygnacji z pracy, gdy np. przełożony czuje zagrożenie ze strony członka swojego zespołu. Ostra rywalizacja pomiędzy działami także może być źródłem mobbingu. Wówczas zazwyczaj wybierany jest tzw. kozioł ofiarny z innego zespołu, na którym kumulują się działania mobbingowe.

Co wpływa na złe relacje między pracownikami?

Dobre relacje w pracy przekładają się na dobrą atmosferę, co sprzyja produktywności. Cele są osiągane szybciej, ponieważ pracownicy dzielą się doświadczeniem i wiedzą. Praca jest wykonywana szybciej i efektywniej. Dlatego tak ważne jest, aby przełożony oraz bezpośredni szef dbali o dobrą atmosferę. A co powoduje, że relacje między pracownikami ulegają pogorszeniu

  • Nierówne traktowanie pracowników, uprzedzenia osobiste szefa, które przekładają się na życie zawodowe. Wówczas rywalizacja pomiędzy działami będzie się stale nasilać. 
  • Niesprawiedliwy podział obowiązków - jeden zespół pracę wykonuje w ciągu 6h, a resztę dnia spędza w pokoju socjalnym. Drugi zespół pracuje po godzinach, a jego członkowie nie mają czasu na spokojny lunch. 
  • Faworyzowanie pracownika ze względów osobistych, szczególnie gdy jakość jego pracy pozostawia wiele do życzenia. 
  • Duże różnice w wynagrodzeniu między pracownikami na tych samych bądź zbliżonych stanowiskach. 
  • Nastawianie pracowników przeciwko sobie poprzez plotki i obmowę. Te często pojawiają się przy rywalizacji pomiędzy działami

Takie postępowanie to prosta droga do mobbingu oraz całkowitej dezorganizacji pracy w przedsiębiorstwie

Jak można zaradzić toksycznej relacji współpracowników?

Często zdarza się tak, że dwie osoby za sobą nie przepadają. Dotyczy to zarówno relacji prywatnych, jak i zawodowych. Co może być tego przyczyną? Tych może być całe mnóstwo. Począwszy od prostych różnic charakteru poprzez osobiste problemy pracownika, które mają wpływ na jego zachowanie w pracy, a na poważnych zaburzeniach psychicznych skończywszy. Dlatego w pierwszej kolejności należy ustalić, co jest przyczyną konfliktu i na tej podstawie dobrać optymalne rozwiązanie. Możliwe rozwiązania to: 

  • Szczera rozmowa ze skonfliktowanymi stronami. 
  • Przeniesienie do innego zespołu. 
  • Modyfikacja zadań powierzonych obu pracownikom, aby żaden nie czuł się pokrzywdzony zakresem swoich obowiązków. 
  • Zmiana zasad współpracy w zespole, jeżeli konflikt dotyczy większej grupy. 

skrajnych przypadkach konieczne może okazać się zwolnienie pracownika bądź czasowe zawieszenie. Często dobrym pomysłem jest też dłuższy urlop, który pozwoli wypocząć i nieco ukoić skołatane nerwy. 

Skuteczne metody motywowania do współpracy

Powszechnie uważa się, że główną motywacją dla pracownika jest wynagrodzenie. Oczywiście jest to w pewnym sensie prawda. Nikt nie chce pracować za darmo czy za wynagrodzenie, które ledwo pozwala przeżyć. Niemniej oparcie systemu motywacji pracowniczej na tym fundamencie może okazać się zgubneDobra współpraca w przedsiębiorstwie to wynik skutecznej motywacji. Na czym ona polega? 

  • Pracownik powinien czuć się doceniony za swoją pracę. Dlatego warto pracowników publicznie chwalić oraz wręczać nagrody
  • Obecnie pracownicy doceniają możliwość szkoleń i rozwoju. Warto inwestować w ambitnych pracowników, którzy chcą się stale rozwijać. 
  • Odpowiednie zaplecze socjalne to także klucz do sukcesu. Ograniczenie się do darmowej kawy może nie być wystarczające. Warto ten wachlarz nieco poszerzyć. 
  • Pracownicy pracują wydajniej, gdy czują, że ich praca ma sens. Poczucie misji przekłada się na zaangażowanie w funkcjonowanie przedsiębiorstwa. 

Video

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego dobre relacje w pracy są ważne?

Dobre relacje w pracy wpływają na pozytywną atmosferę, co przekłada się na zwiększenie produktywności - praca jest wykonywana szybciej i efektywniej, a cele są z sukcesem realizowane.

Co wpływa na złe relacje pomiędzy pracownikami?

Złe relacje pomiędzy pracownikami mogą wynikać z przyczyn osobistych, np. różnic w charakterach czy poglądach, ale mogą też mieć bardziej obiektywne podłoże. Ich przyczyną może być: nierówne traktowanie pracowników, niesprawiedliwy podział obowiązków, faworyzowanie pracownika, duże różnice w wynagrodzeniu, nastawianie pracowników przeciwko sobie.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.