Przepisy BHP

Apteczka w pracy - co jest w niej wymagane?

28 grudnia 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 17 głosów

17 głosów

4 komentarze
Apteczka w pracy - co jest w niej wymagane?
Apteczka w pracy jest elementem niezbędnym niezależnie od obszaru działalności zakładu. Pracodawca ma prawny obowiązek zapewnienia pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku, a także środków do udzielania pierwszej pomocy. Czynniki takie jak liczba, umiejscowienie oraz wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być konsultowane z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. Co trzeba wiedzieć o apteczkach w zakładach pracy? Co musi się w nich znajdować?

 

Co powinno znajdować się w apteczce?

Jeśli chodzi o zagadnienie, jakim jest apteczka w pracyprzepisy w Polsce nie określają dokładnie, jakie musi być ich podstawowe wyposażenie. Skład apteczki w pracy powinien zostać ustalony w porozumieniu z lekarzem po uwzględnieniu rodzaju oraz stopnia nasilenia zagrożeń. Warto mieć na uwadze, że w apteczce oprócz środków do udzielania pierwszej pomocy powinien znaleźć się też wykaz zawartości razem z podaną liczbą konkretnych elementów wyposażenia. By skompletować apteczkę w sposób prawidłowy, warto posiłkować się normami wydawanymi przez Niemiecki Instytut Normalizacji (normy DIN). Oczywiście stosowanie się do nich nie jest obowiązkowe, lecz może zdecydowanie pomóc w zebraniu najważniejszych elementów. Osoba odpowiedzialna za obsługę apteczki musi znać jej zawartość i regularnie sprawdzać termin ważności znajdujących się w niej produktów oraz to, czy opakowania są kompletne. Do jej obowiązków należy też uzupełnianie wyposażenia. Co znajduje się w apteczce najczęściej? Są to m.in. gumowe rękawiczki, nożyczki z zaokrąglonymi końcówkami, agrafki, elastyczne opaski, bandaże, koc ratunkowy, opatrunki jałowe, plastry z gazą i na szpuli, trójkątne chusty, opatrunki na oparzenia, opatrunki hydrożelowe, sól fizjologiczna oraz maski bądź ustniki stosowane do metody „usta-usta”. Na wyposażenie apteczki w zakładzie pracy mogą więc składać się wyłącznie środki opatrunkowe – nie ma tu miejsca na leki.

Czy apteczka posiada datę ważności?

Każdy element składający się na wyposażenie apteczki w pracy posiada numer partii, datę produkcji i datę ważności produktów sterylnych (wynoszącą pełne 5 lat). Etykieta apteczki zawiera z kolei datę ważności produktów sterylnych (musi być ona jednakowa z tą umieszczoną na produktach), a także datę produkcji całej apteczki bądź wkładu. Warto pamiętać o tym, że cała apteczka została wyprodukowana później niż jej zawartość. Z tego powodu etykieta zawiera datę ważności krótszą niż pełne 5 lat.

Szukasz pracy?

Konserwacja Pojazdów

SW Mateusz Dietrych

  • Bielsko-Biała
Dodana

Kasjer/Sprzedawca Dobrzyniewo Duże

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-28 zł brutto / h
  • Dobrzyniewo Duże
Dodana

Pracownik sklepu-kawiarni ->zlecenie->Pestka

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Poznań
Dodana

Sekretarka / Sekretarz

Alpla Opakowania z Tworzyw Sztucznych Spółka z o.o.

  • Żywiec
Dodana

Kasjer/Sprzedawca Goworowo

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-28 zł brutto / h
  • Goworowo
Dodana

Gdzie powinna znajdować się apteczka w zakładzie pracy?

Jak już wspomniano wcześniej, według polskiego prawa czynniki takie jak liczba, usytuowanie oraz wyposażenie apteczek muszą być konsultowane z lekarzem. W widocznych miejscach w punktach pierwszej pomocy i w pobliżu apteczek muszą znajdować się instrukcje dotyczące zasad udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku, a także wykaz pracowników, którzy przeszli szkolenia z zakresu tego typu pomocy. Dane na temat pracowników to ich imiona i nazwiska, miejsce wykonywania pracy, numer telefonu służbowego bądź inne źródło kontaktu drogą elektroniczną. Według przepisów punkty pierwszej pomocy i miejsca, w których znajdują się apteczki, mają być właściwie oznaczone. Zgodnie z Polską Normą za poprawne oznakowanie uznaje się zielony krzyż na białym tle.

Ponadto miejsca umieszczenia apteczek muszą być łatwo dostępne. W sytuacjach krytycznych niezwykle istotny jest czas reakcji. O tym, gdzie znajduje się apteczka w zakładzie pracy, powinien więc być poinformowany każdy pracownik. Na ogół jest ich tym więcej, im większy jest zakład pracy i liczba pracowników, a także jeśli w danym miejscu może występować wiele zagrożeń o dużej intensywności.

Dlaczego w apteczce nie mogą znajdować się leki przeciwbólowe?

Apteczka w pracy w żadnym wypadku nie może być wyposażona w leki, środki przeciwbólowe i krople żołądkowe lub te do oczu bądź nosa. Wynika to z faktu, iż nieprawidłowe zastosowanie tych środków stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia. Podanie ich w sposób nieumiejętny może być przyczyną znacznego pogorszenia stanu pracownika i pociągnąć ze sobą szereg innych przykrych konsekwencji. Podawanie pracownikowi któregoś z wymienionych środków wiąże się też z ryzykiem, że jest on uczulony na którąś ze znajdujących się w nich substancji. Również poszkodowany mógłby przez przypadek zastosować któryś z tych produktów w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem. Właśnie z tych powodów leki mogą być podawane wyłącznie przez uprawnione do tego służby ratunkowe.

Kto w pracy może uzupełniać apteczkę?

Kwestia wyznaczenia osoby mogącej uzupełniać zakładową apteczkę jest również określana przez rozporządzenie. Obsługa punktów i apteczek pierwszej pomocy może zostać powierzona pracownikom przeszkolonym w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Są to osoby wyznaczone do udzielania tego typu pomocy przez pracodawcę na podstawie przepisów Kodeksu pracy. Do ich obowiązków należy dbanie o czystość, widoczność, oznakowanie oraz wyposażenie apteczek na terenie zakładuNa każdej zmianie roboczej muszą znajdować się osoby odpowiedzialne za to zagadnienie. Ich dokładna liczba jest ustalana indywidualnie na podstawie wielkości zakładu. To właśnie lista informacji dotyczących tych pracowników znajduje się w miejscach usytuowania apteczek. Wewnątrzzakładowo reguluje się też kwestię częstotliwości przeglądów i uzupełniania zawartości apteczek, a także sposobu zamawiania materiałów.

Video

Najczęściej zadawane pytania

Czy w Polsce przepisy regulują kwestię dotyczącą wyposażenia apteczki w zakładzie pracy?

Polskie przepisy prawa nie określają dokładnego wyposażenia apteczki w miejscu pracy. Kwestia ta powinna być konsultowana z lekarzem i zależna od rodzaju i stopnia nasilenia zagrożeń w danym zakładzie. Warto mieć na uwadze, że apteczka może zawierać jedynie środki niezbędne do udzielenia pierwszej pomocy. Nie ma w niej natomiast miejsca na leki. W skompletowaniu wyposażenia mogą pomóc normy wydawane przez Niemiecki Instytut Normalizacji (normy DIN).

Czy apteczki w zakładzie pracy muszą być umieszczone w konkretnych miejscach?

Przepisy nie ustalają też dokładnie miejsca usytuowania apteczek w zakładach pracy. To kolejna kwestia, która powinna zostać skonsultowana z lekarzem. W każdym przypadku należy jednak pamiętać o tym, że miejsce zlokalizowania apteczek powinno być właściwie oznakowane – musi znajdować się tam zielony krzyż na białym tle. Apteczki muszą być łatwo dostępne i widoczne dla każdego pracownika.

Czy w zakładowych apteczkach znajdują się leki?

W apteczce w zakładzie pracy w żadnym wypadku nie mogą znaleźć się leki. Są one podawane wyłącznie przez przeszkolone służby ratunkowe. Nieumiejętne podanie pracownikowi leku bądź zażycie leku przez niego samodzielnie może skutkować poważnymi konsekwencjami takimi jak pogorszenie stanu zdrowia czy wystąpienie reakcji alergicznej na któryś ze składników.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

4 komentarze

Brygida

Brygida

Jako pracodawca uważam, że to nie tylko moim obowiązkiem, ale również moralnym obowiązkiem, aby zapewnić pracownikom bezpieczne miejsce pracy i dobrze wyposażone punkty pierwszej pomocy. Dzięki temu mogę być pewny, że moja firma jest rzetelna i odpowiedzialna.
eskimo

eskimo

Ważne jest, żeby pracodawca zadbał o to, aby punkt pierwszej pomocy i apteczki były odpowiednio wyposażone i miały aktualną datę ważności produktów. To pokazuje, że firma dba o swoich pracowników.
wola

wola

Wydaje mi się, że to bardzo ważne, aby w zakładzie pracy był punkt pierwszej pomocy i apteczka. Dzięki temu pracownicy mogą czuć się bezpieczniej w swoim miejscu pracy.
Julia

Julia

Ciekawy artykuł, choć szczerze powiedziawszy nigdy nie musiałem korzystać z apteczki w pracy. Warto jednak mieć ją zawsze pod ręką, nigdy nie wiadomo, co może się zdarzyć.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.