Praca Specjalista ds. importu i eksportu

Wyróżnione oferty pracy

Dodana

Praca alert - powiadomienia

Specjalista ds. importu i eksportu

Oferty pracy Zawęź wyniki Znaleźliśmy 11 ofert pracy

Oferty pracy specjalista ds. importu i eksportu w miastach

Zawód specjalista ds. importu i eksportu w województwach

Popularne zapytania

Praca zawód specjalista ds. importu i eksportu

Spośród zawodów związanych ze sprzedażą to właśnie specjalista ds. eksportu cieszy się największym zainteresowaniem. Prosta ścieżka zawodowa, duża samodzielność w działaniu, wykorzystywanie języków obcych w praktyce, a także atrakcyjny system motywacyjny sprawiają, że wielu absolwentów studiów ekonomicznych rozpoczyna karierę zawodową właśnie w obszarze eksportu towarów i usług. Choć monitorowanie procesów eksportowych i pozyskiwanie nowych partnerów biznesowych nie jest łatwym zadaniem, to satysfakcja z dobrze wykonanej pracy potrafi zrekompensować godziny spędzone nad tabelkami z planami sprzedażowymi.

Specjalista ds. eksportu - jak zdobyć ten zawód?

Aby rozpocząć pracę na stanowisku specjalisty ds. eksportu, należy posiadać wyższe wykształcenie ekonomiczne lub lingwistyczne oraz kilka praktycznych umiejętności i cech personalnych, które pomogą w rozwoju kariery zawodowej. Warto śledzić oferty z rynku pracy, bowiem dynamiczna ekspansja polskich firm na rynkach światowych oraz postępujące zmiany technologiczne powodują, że niektóre kompetencje zawodowe potrafią stać się nieatrakcyjne dla przyszłego pracodawcy w zaledwie kilka lat. Na szczęście istnieje stała pula kwalifikacji, która nie tracą na aktualności. Do tej grupy należą umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne.

Umiejętność pracy w zespole oraz łatwość w nawiązaniu kontaktów biznesowych jest ważna przy budowaniu profesjonalnych relacji na polu zawodowym. W realizacji codziennych zadań niemałą rolę odgrywają zdolności numeryczne, analityczne oraz łatwość planowania i organizacji pracy własnej. Niezbędnym warunkiem przy współpracy z podmiotami zagranicznymi jest opanowanie przynajmniej jednego języka obcego oraz wiedza z zakresu prawa celnego i przemian rynkowych, a także znajomość zagadnień i procedur eksportowych. Dodatkowym atutem będzie podstawowa wiedza z zakresu marketingu oraz doświadczenie w zarządzaniu projektami. Przed rozpoczęciem pracy na stanowisku specjalisty ds. eksportu warto również przygotować informacje na temat specyfiki danej branży, aby płynnie wejść w nowe obowiązki i nie tracić czasu na poszukiwanie informacji z rynku.

Zakres obowiązków specjalisty ds. eksportu

Doświadczony specjalista ds. eksportu zakres obowiązków ma dosyć szeroki, co wynika z wieloletniej praktyki zawodowej, kompetencji oraz wymagań rynkowych, nastawionych na synergię w pracy zespołowej. Podział prac jest uzależniony także od wielkości przedsiębiorstwa – duże korporacje posiadają wyspecjalizowane działy eksportowe, w których istnieje podział na wąskie, niezależne specjalizacje. Mniejsze, rodzinne firmy nie mają rozbudowanej siatki pracowniczej i przeważnie łączą kilka działów w jeden organizm, tworząc np. biuro sprzedaży i eksportu. Pomimo różnych uwarunkowań, można wyodrębnić pewne zadania, które będą należeć do zakresu obowiązków każdego specjalisty ds. eksportu.

Podstawowym i najważniejszym zadaniem jest koordynacja i nadzorowanie procesów związanych z eksportem produktów firmy lub przedsiębiorstwa poza granice kraju, jak również monitorowanie rynku w poszukiwaniu potencjalnych partnerów biznesowych. Osoba zatrudniona na stanowisku specjalisty w dziale eksportu będzie również opracowywać wewnętrzne procedury i normy prawne, mające na celu maksymalizację wydajności działań eksportowych. Aby praca przynosiła realne, materialne korzyści dla firmy, niezbędne jest również wdrażanie rozwiązań sprzedażowych poprawiających efektywność procesów eksportowych oraz tworzenie planów rozwoju marki na powierzonych rynkach. Te działania są przedstawiane na zebraniach i naradach zarządu, dlatego wymagają odpowiedniego przygotowania w postaci prezentacji, bieżących raportów, kalkulacji czy analiz strategicznych.

Odpowiedzialność za plany eksportowe i sprzedaż wiąże się również z realizacją założonych budżetów i analizą wyników finansowych firmy, podpartymi aktywnym uczestnictwem w planowaniu polityki cenowej i magazynowej. Decyzje dotyczące negocjowania cen oraz warunków dostaw należy podejmować w większym gronie, dlatego ścisła współpraca z innymi działami firmy (np. działem zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży), jak i utrzymanie kontaktów z urzędami celnymi są również wskazane.

W jakich branżach może pracować specjalista ds. eksportu i importu?

Obecnie wiele polskich firm jest nastawionych na ekspansję na rynkach zagranicznych, dlatego specjalista ds. eksportu i importu może pracować w niemal każdej branży, która produkuje dobra przeznaczone na eksport bądź pozyskuje zaopatrzenie z zagranicy. Materiały tekstylne, części mechaniczne do samochodów, kosmetyki luksusowe, programy informatyczne, a nawet usługi konsultingowe – możliwości jest naprawdę wiele, dlatego decydując się na rozwój zawodowy w kierunku specjalisty ds. eksportu i importu, warto wybrać taką kategorię usług, którą można połączyć z osobistymi zainteresowaniami, umiejętnościami i uzyskanym doświadczeniem. Podejmując świadome decyzje, zyskuje się pewność dobrze wykonanej pracy oraz dalszego rozwoju kompetencji, które w przyszłości zaowocują awansem, podwyżką, prestiżem oraz satysfakcją z udziału w rozwoju firmy.

Zarobki specjalisty ds. eksportu

Zarobki na stanowisku specjalisty ds. eksportu zależą od wielu czynników, przede wszystkim od branży, miejsca pracy, doświadczenia zawodowego oraz zakresu obowiązków. Osoby rozpoczynające karierę zawodową w dziale eksportu mogą liczyć na wynagrodzenie w wysokości 3500 złotych brutto miesięcznie. Pensja bardziej doświadczonych pracowników waha się pomiędzy 4000 a 5000 złotych brutto. Mieszkający w stolicy specjalista ds. eksportu zarobki ma na niemal europejskim poziomie, ale tylko w przypadku zatrudnienia w wielkiej, międzynarodowej korporacji, która oprócz stałego wynagrodzenia oferuje system motywacyjny dla pracowników, czyli prowizję uzależnioną od wyników finansowych spółki. Częstym bonusem jest możliwość zakupu wytwarzanych produktów po okazyjnych cenach, dlatego warto brać pod uwagę wszystkie profity oferowane przez firmę, nie tylko stałe wynagrodzenie wypłacane w ramach umowy o pracę.

Zawód specjalisty ds. eksportu jest wymagającym stanowiskiem, które łączy wiedzę teoretyczną z zakresu prawa i działań eksportowych, umiejętności komunikacyjne, negocjacyjne i analityczne. Osoby decydujące się na rozwój w tej dziedzinie powinny być samodzielne, skrupulatne i dokładne, szczególnie pracując na dużych budżetach. Choć w tej pracy nadgodziny i wyjazdy służbowe nie są rzadkością, to wszystko rekompensuje możliwość rozwoju zawodowego, różnorodność podejmowanych zadań oraz realny wpływ na działalność firmy, które są nie do przecenienia.