Spis treści
Każda firma potrzebuje młodych pracowników, bo to oni świetnie nadążają za zmieniającymi się trendami i nowoczesnymi technologiami, które mają coraz większe znaczenie w większości branż. Niestety wciąż wielu pracodawców podchodzi do rekrutacji tak samo jak dziesięć lat temu – nie zdają sobie sprawy, że wystarczy wprowadzić kilka zmian, by zebrać znacznie więcej wartościowych CV i wybierać spośród najlepszych kandydatów młodego pokolenia.
Pokolenie Z, urodzone po 1995 roku, do poszukiwań pracy podchodzi nieco inaczej niż starsi koledzy. Wiedza o tym, co najbardziej interesuje potencjalnego pracownika gen Z, jest niezbędna, by dostosować strategię komunikacji do ich specyficznych potrzeb, a co za tym idzie, skutecznie przyciągnąć i zatrzymać młode talenty.
Pokolenie Z w pracy. Młodzi, ambitni i ...roszczeniowi?
Tak lubią określać generację Z krytyczni przedstawiciele starszych pokoleń pracowników. Czy mają rację? To, co wielu odbiera jako pretensjonalność i roszczeniowość, bardzo często jest po prostu przejawem dbania o swój rozwój, bezpośredniości i pewności siebie. Te cechy u Zetek to konsekwencja dojrzewania i zdobywaniem wykształcenia w świecie zupełnie innym niż ten sprzed piętnastu, dwudziestu lat.
Zatem zamiast – niczym zgryźliwi tetrycy – załamywać ręce, że kiedyś to były czasy, a teraz... warto spróbować zrozumieć wpływ przemian społeczno-kulturowych na młode pokolenie i znaleźć z Zetkami wspólny język. Poznaj ich lepiej, a dzięki temu dowiesz się, jak przyciągnąć ich uwagę i zyskać dobrych pracowników.
A oto, co generacja Z szczególnie ceni w pracy:
Elastyczność – Zetki lubią swobodę miejsca, czasu i zakresu zadań. Nie uważają, że stanowisko pracy w pełni ich definiuje – chcą próbować wielu rzeczy, uczyć się, rozwijać i zdobywać nowe doświadczenia. Z punktu widzenia pracodawcy to pożądane cechy w dzisiejszych zmiennych realiach! Dając zetkom więcej swobody, zyskujesz zadowolonego i zaangażowanego pracownika – według raportu "Pokolenie Z na rynku pracy" przygotowanego przez firmę LewPartner, aż 61% przedstawicieli tego pokolenia ceni elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej.
Dobrostan i równowaga – świadomi wpływu stresu na zdrowie psychiczne, młodzi pracownicy wybierają balans między życiem zawodowym a prywatnym, zatem perspektywa licznych nadgodzin może ich zniechęcić. Zetki wiedzą, że praca wymaga wysiłku, ale traktują ją jako narzędzie do realizacji marzeń i pasji, a nie życiowy priorytet. To przemyślany wybór, nie lenistwo.
Multiscreening i multitasking– ludzie generacji Z dorastali w świecie internetu i nowych technologii. Są one dla nich tak wszechobecne, że wiele młodych osób bez problemu jednocześnie ogląda TV, sprawdza wiadomości na laptopie i przegląda Instagrama. Stałe łącze, smartfony i social media to ich codzienność, a podzielność uwagi jest dla nich normą. Warto pamiętać, że to właśnie cyfrowa rzeczywistość, a także krótsza i szybsza komunikacja online, jest dla zetek w pełni naturalna.
Wspólne wartości – młodzi chcą pracować w miejscach zgodnych z ich przekonaniami, otoczeni ludźmi, którzy myślą podobnie. Według raportu PARP z kwietnia 2023 roku, 63% respondentów z generacji Z wskazało, że niezgodność misji firmy z ich osobistymi wartościami zniechęca ich do podjęcia pracy u danego pracodawcy. To naprawdę ważne, dlatego pamiętaj, by wspomnieć o wartościach firmy w ogłoszeniach o pracę lub profilu pracodawcy.
Decyzyjność – zetki cenią głos w sprawach, które ich dotyczą. Era sztywnej hierarchii w pracy, w której pracownicy niższych szczebli siedzą „jak mysz pod miotłą”, nie mając nic do powiedzenia, dawno minęła. Współpraca, dobra komunikacja, różnorodność opinii i poglądów to według licznych badań znacznie bardziej efektywna strategia. Przekonasz się, że dając pewien zakres decyzyjności i wyrażania siebie pracownikom, tak ważny nie tylko dla młodych, możesz osiągnąć zaskakujące rezultaty.
Jak widzisz, młodzi pracownicy faktycznie różnią się od poprzednich pokoleń, ale te różnice mogą działać na korzyść każdego pracodawcy, jeśli tylko jest otwarty na świeże spojrzenie i potrafi wyjść naprzeciw potrzebom tej generacji.
Jak zatrudniać młodych ludzi?
Wyjaśniliśmy już, co jest ważne dla generacji Z w miejscu pracy, ale żeby skutecznie rekrutować młodych pracowników, powinieneś też wiedzieć, jak sprawić, by w ogóle aplikowali do Twojej firmy. A to nie takie proste. Spójrz na ogłoszenie poniżej:
Choć nie jest rozbudowane wydawałoby się, że wszystko z nim w porządku, prawda? Brakuje danych o wysokości wynagrodzenia, ale gdyby je uzupełnić, można powiedzieć, że podstawowe informacje, jakie interesują kandydata, są tu podane.
A jednak zdecydowana większość młodych pracowników nie uzna tej oferty pracy za zachęcającą. Dlaczego?
Lakoniczne ogłoszenie, bez formatowania ułatwiającego rozumienie treści, z wyświechtanymi hasłami (dynamiczny zespół, miła atmosfera) i brakiem zachęcającego opisu, który wyróżniłby firmę na tle setek innych ogłoszeń, to stanowczo za mało, by ambitny młody człowiek zainteresował się tym pracodawcą.
Jeżeli zależy Ci na przyciągnięciu uwagi generacji Z, koniecznie sprawdź, czy budując markę pracodawcy i tworząc ogłoszenia o pracę, bierzesz pod uwagę te elementy:
Transparentność i autentyczność w komunikacji
Dla "zetek" kluczowe znaczenie ma szczerość i przejrzystość działań pracodawcy. Nie ufają wyidealizowanym lub zbyt oklepanym komunikatom; zamiast tego poszukują autentycznych relacji i informacji. Pokolenie Z oczekuje od pracodawcy zaufania, transparentności oraz możliwości rozwoju.
Rola multimediów – zdjęcia i wideo
W erze dominacji mediów społecznościowych treści wizualne odgrywają kluczową rolę w komunikacji z pokoleniem Z. Zdjęcia i filmy prezentujące rzeczywiste środowisko pracy, relacje między pracownikami czy codzienne życie firmy, mogą skuteczniej przyciągnąć uwagę młodych kandydatów, niż sama treść ogłoszenia! Jak zauważa portal Talent Place, pokolenie Z zamiast komunikatów tekstowych preferuje obraz i dźwięk.
Dialog i feedback, czyli informacja zwrotna
Przedstawiciele pokolenia Z cenią sobie możliwość wyrażania opinii i oczekują informacji zwrotnych. Łatwo dostępne dane kontaktowe do firmy czy obietnica odpowiedzi np. po zakończonym procesie rekrutacyjnym będzie w oczach Zetki dużym plusem pracodawcy.
Marka pracodawcy – warto ją budować
Według naszych respondentów ponad 70% osób sprawdza w sieci pracodawcę, zanim aplikuje na ogłoszenie. Jeśli więc liczysz na to, że dobre ogłoszenie wystarczy, jesteś w błędzie. Dziś im bardziej pracodawca dba o swoją widoczność w interncie, tym lepszy jego wizerunek w oczach kandydatów. Aktywność i własne kanały w social media, strona firmowa, podstrona kariery i wizytówki na portalach pracy to kolejne cegiełki dodające atrakcyjności i wiarygodności Twojej firmie.
Nie każdy jednak może sobie od razu pozwolić na tak szeroko zakrojone działania. Aby sprostać oczekiwaniom pokolenia Z, warto na początek skorzystać z naszej usługi Profil Pracodawcy 360. Dzięki niej możesz w pełni zaprezentować swoje wartości kandydatom, którzy wejdą na profil z bezpośrednio z ogłoszenia o pracę.
Profil pozwala zamieścić wiele przydatnych informacji o firmie (benefity, aktywne rekrutacje, opinie pracowników), ukazać kulturę organizacyjną oraz codzienne życie w przedsiębiorstwie poprzez zdjęcia, filmy i relacje zatrudnionych.
Podsumowanie
Rekrutacja pokolenia Z wymaga od pracodawców elastyczności, autentyczności i otwartości na dialog. Dostosowanie komunikacji do ich potrzeb, wykorzystanie multimediów oraz zapewnienie transparentności działań to klucz do pozyskania młodych, ambitnych talentów. Wykorzystaj tę wiedzę i poprowadź rekrutację tak, by młodzi ludzie z chęcią aplikowali do Twojej firmy. Powodzenia!