Zawody i ich potencjał

Praca maszynisty - fakty, ciekawostki i zarobki

18 grudnia 2019

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 18 głosów

18 głosów

12 komentarzy
Praca maszynisty - fakty, ciekawostki i zarobki
Muzeum Kolejnictwa w Warszawie cieszy się dużym zainteresowaniem. Odwiedzających nie brakuje, bo historia kolejnictwa jest fascynująca. Ci, którzy zdecydują się odwiedzić Muzeum, mogą liczyć na podróż w przeszłość i poznanie wielu ciekawostek. Kolejnictwo to jednak nie tylko przeszłość, lecz także współczesność. Osoby zainteresowane zawodowym związaniem się właśnie z kolejnictwem powinny wiedzieć, jaką szkołę wybrać, by móc zrealizować swoje marzenia.

Maszynista – zakres obowiązków

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że maszynista nie pracuje tylko i wyłącznie w kabinie sterowniczej. Rzeczywiście, zdecydowana większość  maszynistów zajmuje się wyłącznie kierowaniem lokomotywy, ale teoretycznie są oni również przeszkoleni w zakresie łączenia i rozłączania wagonów, mają również niezbędną wiedzę, by usuwać wszelkie stwierdzone usterki. W zasadzie zatem zakres obowiązków maszynistów jest bardzo szeroki.

Kurs maszynisty i wymagane wykształcenie, czyli jak zostać maszynistą?

Maszynista jest odpowiedzialny nie tylko za kierowanie lokomotywami, lecz także usuwanie usterek. Dobrze więc, aby każdy przyszły maszynista mógł pochwalić się wykształceniem technicznym, co niewątpliwie może mu pomóc w zrozumieniu zagadnień typowo technicznych. Jednak na ten moment, aby móc ubiegać się o stanowisko maszynisty wystarcza ukończenie szkoły zawodowej. Absolwenci liceów ogólnokształcących również mogą starać się o pracę na kolei w charakterze maszynisty. To jednak dopiero początek przygody. Niezbędne jest ukończenie 2-letniego kursu na maszynistę. Szkolenie składa się z zajęć teoretycznych, egzaminów, które należy zdać w terminie, oraz z zajęć praktycznych. Przyszły maszynista dokładnie poznaje obowiązujące przepisy, ale również zagadnienia związane z sygnalizacją, budową lokomotywy i techniką jazdy zarówno na elektrowozach, jak i spalinowozach.

Mapa przedstawia listę szkół, w których można zdobyć wykształcenie związane z kolejnictwem. Kierunki są bardzo zróżnicowane, najpopularniejsze z nich to: Technik Transportu Kolejowego, Technik Elektroenergetyk Transportu Szynowego czy Technik Automatyk Sterowania Ruchem Kolejowym. Warto więc zainteresować się zakresem obowiązków na różnych stanowiskach na kolei i wybrać odpowiedni kierunek kształcenia, tak aby późniejsza praca sprawiała nam radość i satysfakcję.

Szukasz pracy?
Zobacz oferty: praca Maszynista

Maszynista

Moris

  • 9 000-10 000 zł brutto / mc
  • Śląskie
Dodana
Dodana

Maszynista pojazdów trakcyjnych (o)

GRUPA AZOTY KOLTAR Sp. z.o.o.

  • Tarnów
Dodana

Maszynista chłodni

BIMIZ PRODUKT sp. z o.o.

  • Ryki
Dodana
Dodana

Predyspozycje – kto nadaje się na maszynistę?

Nie każda osoba marząca o tym, by zostać maszynistą, ma faktycznie taką możliwość. Ten zawód jest bardzo wymagający. Przede wszystkim ważne są predyspozycje fizyczne – przyszły maszynista musi wykazać się doskonałym wzrokiem i słuchem. Wykluczone są również problemy z sercem oraz cukrzyca, nawet w łagodnym stadium. Wymogi zdrowotne są dużo bardziej zaostrzone niż dla lotników. Znaczenie ma również naturalna odporność na zmęczenie – w Polsce większość maszynistów pracuje po 12 godzin dziennie. W zależności od konkretnej trasy, długości przejazdu czy prędkości, z jaką będą pokonywać konkretny odcinek, zdarza się, że maszyniści podróżują we dwójkę. Najczęściej jednak maszynista przebywa w kabinie sam, dlatego istotne jest również radzenie sobie z monotonią i zachowanie skupienia.

Maszynista musi być odpowiedzialny, skrupulatny i opanowany. Od tego, jak zachowa się na trasie, zależy bezpieczeństwo nie tylko wszystkich podróżujących pociągiem pasażerów, ale też innych uczestników ruchu drogowego. Z tego względu musi on nie tylko przestrzegać przepisów, lecz także pozostawać w stałym kontakcie z pozostałymi pracownikami, którzy odpowiedzialni są za organizowanie przejazdu poszczególnych pociągów.

Video

Ile zarabia maszynista pociągu?

Zarobki maszynistów są bardzo zróżnicowane. Jest to spowodowane przede wszystkim dużą ilością firm działających na rynku polskim, które zatrudniają takich specjalistów, ale również trybem pracy. Maszyniści pracujący blisko miejsca zamieszkania, prowadzący składy na krótkich odcinkach będą zarabiać znacząco mniej od tych, którzy wyjeżdżają w długie trasy i nie wracają do domu czasem nawet przez 2 tygodnie. Uśredniając, można powiedzieć, że wynagrodzenie, na które może liczyć maszynista wynosi od ok. 3 500 zł do nawet 12 000 zł.

Znalezienie pracy nie powinno stanowić większego problemu dla tych, którzy ukończą jedną ze szkół współpracujących z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Ogłoszeń o pracę zainteresowani powinni szukać zarówno na portalach ogłoszeniowych, jak i na stronach internetowych firm wchodzących w skład Polskich Kolei Państwowych.

Jak wygląda praca maszynisty?

Praca maszynisty to trudne i bardzo wymagające zajęcie. Niezbędne jest dobre zdrowie i pełne skupienie, ponieważ podczas prowadzenia składu mogą się zdarzyć różne sytuacji, na które trzeba szybko zareagować. Maszynista PKP zwykle pod koniec miesiąca dostaje grafik na miesiąc kolejny. Zawarte są w nim zarówno numery służb, jak i godziny rozpoczęcia oraz zakończenia pracy. Do grafiku może być dodany również dodatkowy dokument nazywany opisem zmian roboczych, który zawiera dokładną rozpiskę wszystkich służb.

Do pracy maszynista musi zawsze przyjść odpowiednio wcześniej, a następnie iść do dyspozytora, u którego zgłasza się gotowość do pracy. To także czas na zapoznanie się ze zmianami w wykazie ostrzeżeń stałych oraz rozporządzeniami i wykonaniem prac papierkowych. Następnie dyspozytor wydaje kartę pracy i informacje o rozkładzie jazdy oraz lokomotywie, którą będzie prowadził maszynista.

Obrazek z zegarkiem

Czas pracy maszynisty jest zróżnicowany w zależności od trasy oraz różnych okoliczności, które mogą przytrafić się w ciągu dnia pracy. Służba nie może pod żadnym względem przekroczyć 12 godzin. W tym czasie maszynista musi powrócić do stacji macierzystej. Postępowanie przy rozpoczynaniu dnia pracy zależy od tego, czy pociąg rozpoczyna bieg w danej stacji, czy może przyjmowany będzie „z biegu” - oznacza to, że rozpoczął bieg w innym miejscu. Przy przejmowaniu pociągu dochodzi do zmiany maszynisty oraz do szybkiej kontroli pojazdu, po czym maszynista rusza w dalszą drogę.

W przypadku, gdy pociąg dopiero rozpoczyna bieg, maszynista najpierw musi udać się po lokomotywę i dokonać dokładnych oględzin pojazdu, a także sprawdzić, czy nie został przekroczony czas pracy. Przed rozpoczęciem biegu maszynista musi przetestować sygnały dźwiękowe, radio i światła oraz zgłosić gotowość do manewrów. Następnie wykonuje się najazd, łączenie oraz próbę hamulca. Po przyjeździe do stacji docelowej maszynista ma przerwę trwającą zwykłe od 15 minut do nawet 4 godzin – po tym czasie udaje się w podróż powrotną.

To może Cię również zainteresować

Katalog zawodów - dlaczego dobrze do niego zajrzeć?

Najczęściej zadawane pytania

Kto może zostać maszynistą?

Aby zostać maszynistą, przede wszystkim trzeba cieszyć się idealnym wzrokiem i słuchem. Nie można również chorować na cukrzycę ani schorzenia serca. Następnie należy ukończyć odpowiedni kurs i zdać egzamin.

Ile wolnego ma maszynista?

Maszynista pracuje zgodnie z ustaloną miesięczną normą godzinową. Jego dzienny czas pracy nie może zaś przekroczyć 12 godzin. W zależności od ilości przepracowanych godzin maszynista może otrzymać nawet 34 dni urlopu w roku.

Jaki jest zakres obowiązków maszynisty?

Maszynista oprócz kierowania pociągiem jest zobowiązany również do dbania o stan techniczny składu, usuwania usterek oraz łączenia i rozłączania wagonów.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

12 komentarzy

Sabina WA

Sabina WA

Moja praca jako maszynisty jest bardzo satysfakcjonująca, ale też bardzo wymagająca. Trzeba być zawsze skupionym i gotowym do reakcji na różne sytuacje, które mogą się pojawić na trasie. Jednak dla mnie to wspaniałe zajęcie, bo uwielbiam pociągi i wszystko, co związane z kolejnictwem.
Morwa

Morwa

Na pewno nie każdy nadaje się na maszynistę. Trzeba posiadać pewne umiejętności i predyspozycje fizyczne, ale także umiejętność zachowania skupienia i radzenia sobie z monotonią. Warto zwrócić na to uwagę podczas procesu rekrutacji.
Prodfq

Prodfq

Bardzo cieszy mnie fakt, że ukończenie liceum ogólnokształcącego również daje mi możliwość ubiegania się o pracę na kolei jako maszynista. Taka informacja z pewnością otworzy wiele drzwi dla ludzi, którzy z różnych przyczyn nie mieli możliwości ukończenia szkoły zawodowej.
ivan

ivan

Różnice w zarobkach maszynistów na krótkich trasach i długich trasach są naprawdę znaczące. Warto wziąć to pod uwagę, jeśli planuje się zatrudnić takiego specjalistę. Jednak z drugiej strony, praca maszynisty jest bardzo odpowiedzialna i trudna, więc adekwatne wynagrodzenie jest na miejscu.
Zalamany

Zalamany

Ciekawe z jakimi trudnościami będę musiał się zmagać, jeśli zdecyduję się zostać maszynistą. Na pewno będę musiał zatroszczyć się o swój stan zdrowia i kondycję, ale praca w takim zawodzie na pewno może przynieść wiele satysfakcji.
Żona maszynisty..

Żona maszynisty..

Zarobki, jak na odpowiedzialność i zakres obowiązków, są niskie nieadekwatne do wymagań jakie się stawia. No i jeszcze trzeba być zdrowym jak ryba.. Niedoceniony fach..
Stary Bóbr

Stary Bóbr

Zatem spółki krajowe, są wobec skali podwyżek cen na wszystko, bardzo ślepe. Same sobie kręcą sznur, zapewniam że maszyniści będą zmuszeni zmieniać pracodawcę i zabiorą ze sobą całe rodziny. Nasze dzieciaki nie pójdą za tyle robić, nie chcą brudzić rąk. Są lepsze pensje w IT, a pokolenie nastolatków siedząc(pracując) za kompem, zarabia tyle nie mając 18 lat. Odpowiadają tylko za swój portfel, nie mając ani magazynów ani biur. Obudźcie się.
maszynista

maszynista

Bardzo trudno jest odnieść sukces, jeśli nie wyróżniasz się w zadaniach, które są kluczowe dla wybranego przedsiębiorstwa. Warto jednak poznać realia branży.
Dominik

Dominik

Jestem maszynista i zarabiam około 5 tys na rękę, nieraz nawet 6 tys jak wypadną dni świąteczne wiec zarobki sa dobre. Ale patrząc z drogiej strony, jaka odpowiedzialność jest na tobie to zarobki powinny być wyższe.
Obywatel

Obywatel

Słabe pieniądze jak na Polskę lepiej u Niemca robić.
pytający

pytający

Fascynujący zawód dla ludzi ceniących sobie podróże i pewną odpowiedzialność połączoną z ciekawą ale jednak monotonią, chyba że się mylę?
osoba DR

osoba DR

Praca maszynisty nie jest łatwa, a bardzo odpowiedzialna. Mam kogoś w rodzinie i twierdzi, że zarabia mało.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.