Zawody i ich potencjał

Help desk manager - praca, zarobki, doświadczenie, zatrudnienie, przyszłość

22 listopada 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 10 głosów

10 głosów

4 komentarze
Help desk manager - praca, zarobki, doświadczenie, zatrudnienie, przyszłość
Help Desk Manager, czyli inaczej kierownik działu help desk, to osoba, która zajmuje się koordynowaniem pracy osób zatrudnionych w IT. Help desk manager często nadzoruje również różnorodne projekty, a w sferze jego kompetencji leży z reguły kontrola budżetu oraz planowanie działań na wyznaczone przedziały czasu.

 

Help desk manager - na czym polega praca?

Kierownik help desk nadzoruje pracę osób, które zajmują się analizowaniem wiadomości od klientów czy pracowników firmy, którzy zgłaszają różnorodne problemy techniczne. Wiele zagadnień może zostać rozwiązanych bezpośrednio w dziale help desk. Bardziej zaawansowane zagadnienia wymagają jednak przekierowania do odpowiednich specjalistów.

Zakres obowiązków na stanowisku help desk managera:

  • podejmowanie własnych inicjatyw zawodowych;
  • nadzorowanie pracowników podległego działu;
  • rozwiązywanie problemów i wspieranie współpracowników w delegowaniu zadań;
  • przestrzeganie dyscypliny finansowej;
  • organizacja schematu pracy w danym dziale;
  • proponowanie rozwiązań dotyczących polityki gospodarczej;
  • utrzymywanie kontaktu ze specjalistami z innych dziedzin;
  • analizowanie kosztów;
  • opracowywanie strategii rozwiązywanie najczęściej pojawiających się problemów;
  • kontrola dokumentacji;
  • tworzenie podsumowujących raportów;
  • kontrolowanie obowiązujących przepisów i zaleceń.

Jak zostać help desk managerem?

Aby zostać managerem help desk, warto przede wszystkim dowiedzieć się, jakich umiejętności wymaga się od osób pracujących na tym stanowisku. Przede wszystkim, jest to duża ilość kompetencji miękkich. Zarządzanie ludźmi zawsze związane jest z koniecznością nawiązywania kontaktów oraz z umiejętnością bycia liderem. Efektywne koordynowanie zespołu wymaga poczucia odpowiedzialności, sumiennej realizacji obowiązków, a także umiejętności pracy pod presją czasu. 

Kompetencje, które przydadzą się do pracy jako help desk manager:

  • znajomość branży;
  • doświadczenie w pracy w działach IT;
  • znajomość psychologii biznesu;
  • kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej;
  • umiejętność pracy pod presją czasu;
  • zdolność podejmowania decyzji w wypadku nieprzewidzianych komplikacji;
  • łatwość w zarządzaniu czasem;
  • znajomość systemów planowania pracy;
  • umiejętność delegowania zadań;
  • zdolność egzekwowania wykonywania obowiązków przez podległych pracowników;
  • szybkość w przyswajaniu obowiązujących procedur;
  • łatwość w dostosowaniu się do pracy w systemie zmianowym.

Ile zarabia help desk manager?

Zarobki help desk managera różnią się w zależności od wielu czynników. Na stanowisku tym często zatrudniają się osoby bezpośrednio po ukończeniu uczelni wyższej. Mogą liczyć na nieco niższe zarobki niż doświadczeni specjaliści. Z reguły jednak zarobki wahają się w okolicy od 4 do 6 tysięcy złotych. Często pensji towarzyszą różnorodne dodatki w postaci ubezpieczeń, kart sportowych czy zniżek na różnorodne usługi. W poniższej tabeli przedstawiliśmy informacje o średnich zarobkach help desk managera.

POZIOM WYNAGRODZENIA

ZAROBKI BRUTTO ZAROBKI NETTO

MINIMALNE

6 150 zł / msc

4 522 zł / msc

ŚREDNIE

8 140 zł / msc

5 879 zł / msc

WYSOKIE

10 460 zł / msc

7 461 zł / msc

Co wpływa na wysokość zarobków w pracy help desk managera?

Szukasz pracy?

Wykładanie towaru: Dział Alkohole i Napoje - NOCKI - PRACA DODATKOWA

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-29 zł brutto / h
  • Kraków
Dodana
Dodana

Młodszy specjalista ds. marketingu

Rebel Sp. z o.o

  • 5 500-5 500 zł brutto / mc
  • Gdańsk
Dodana

Lekka praca przy obsłudze zwrotów magazynowych

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Bielany Wrocławskie
Dodana

Na wysokość zarobków ma wpływ wiele różnorodnych czynników. Przede wszystkim jest to wykształcenie. Studia magisterskie to podstawa, która otwiera wiele możliwości. Najważniejsze są jednak umiejętności praktyczne i doświadczenie. Znajomość technologii internetowych, systemu operacyjnego Linux, umiejętność obsługi zagadnień sieciowych, a także znajomość języków skryptowych to kompetencje, które w znacznej mierze wpływają na ostateczną wysokość wynagrodzenia. Atutem często jest też posiadanie prawa jazdy, znajomość języków obcych lub posiadanie certyfikatów ze szkoleń związanych z komunikacją czy zarządzaniem. 

Na wysokość pensji wpływa miejsce zatrudnienia. Nieco inne stawki są oferowane przez niewielkie przedsiębiorstwa, a inne przez uznane korporacje. Nie bez znaczenia jest też lokalizacja danej firmy. Na większe zarobki można liczyć w dużych miastach. Wsie i małe miasteczka oferują nie tylko mniejszą dostępność stanowisk tego rodzaju, ale również proponują kandydatom zdecydowanie niższe stawki.

Czy do pracy na stanowisku help desk managera potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?

Warunkiem podjęcia pracy w zawodzie help desk managera jest z reguły ukończenie studiów wyższych. Z reguły na taką pracę mogą liczyć osoby, które ukończyły kierunek związany z zarządzaniem zasobami ludzkimi lub wszelkiego rodzaju kierunki dotyczące tematyki IT. Często dodatkowym atutem mogą być studia podyplomowe czy specjalistyczne kursy związane z programowaniem i obsługą różnorodnych systemów komputerowych. Pracodawcy cenią też osoby, które posiadają podstawową wiedzę dotyczącą psychologicznych podstaw funkcjonowania w zespole, a także znajomość strategii ułatwiających współpracę z klientami. Jak każda osoba zatrudniana na stanowisku kierowniczym, również help desk manager powinien władać przynajmniej jednym językiem obcym.

Sprawdź w poniższej tabeli, jak może wyglądać ścieżka edukacji help desk managera. 

CZY POTRZEBEN?

SZKOŁY / STUDIA

KURSY / SZKOLENIA

WYMAGANE

Wymagana jest zaawansowana obsługa komputera, aby udzielać pomocy użytkownika po drugiej stronie ekranu czy słuchawki. Studia na kierunku informatycznym lub pokrewnym są często wymagane na dane stanowisko pracy.

 

PRZYDATNE

 

Konieczna jest znajomość języka angielskiego na wysokim poziomie. Pomóc nam może ukończenie kursu z języka angielskiego na min. B2

Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie help desk managera?

Help desk manager może znaleźć zatrudnienie głównie w firmach z branży IT. Jest to osoba, która będzie potrzebna w każdym przedsiębiorstwie, które posiada systemy informatyczne. Kierownik działu help desk zarządza osobami, które zajmują się audytem oraz bezpieczeństwem systemów IT. Obecnie praktycznie każda działalność gospodarcza związana jest z koniecznością wykorzystywania systemów komputerowych. Wszystkie duże przedsiębiorstwa i korporacje tworzą obecnie działy help desk. Możliwości zatrudnienia są więc szerokie. Jednak przed podjęciem decyzji o aplikowaniu na takie stanowisko warto rozważyć swoje mocne i słabe strony. 

Predyspozycje zdrowotne na stanowisku help desk managera:

  • praca biurowa wiąże się z brakiem wymagań dotyczących ogólnego stanu zdrowia;
  • wykluczone są jednak osoby głuchonieme, niesłyszące i niewidome;
  • nie jest wymagana wydolność organizmu ani tężyzną fizyczna;
  • ważna jest równowaga emocjonalna;
  • osoba na stanowisku kierownika help desk nie powinna zmagać się z zaburzeniami na tle psychicznym.

Czy zawód help desk managera jest przyszłościowy?

Zawód help desk managera, podobnie jak wszystkie profesje związane z branżą IT, jest przyszłościowy. Kierownik zarządzający takim działem może znaleźć zatrudnienie w wielu różnorodnych firmach. Coraz większa liczba przedsiębiorstw decyduje się na stworzenie działu help desk, a to wiąże się ze zwiększającą się liczbą stanowisk kierowniczych. 

Video

Najczęściej zadawane pytania

Czym zajmuje się help desk manager?

Help desk manager koordynuje pracę działu IT, a także nadzoruje prowadzone projekty. W zakresie jego obowiązków znajduje się też analiza osiągnięć, delegowanie zadań, a także zarządzanie podległymi pracownikami. 

Jakie kompetencje powinien posiadać help desk manager?

Help desk manager powinien cechować się rozwiniętymi kompetencjami miękkimi, a także znajomością branży IT. Atutem będzie znajomość języków programowania, systemu Linux i posiadanie podstawowej wiedzy dotyczącej psychologii biznesu.

Ile zarabia help desk manager?

Help desk manager może otrzymać różne zarobki - ich wysokość zależy od kompetencji, doświadczenia i miejsca zatrudnienia. Najczęściej oferowane kwoty wahają się od 4 do 6 tysięcy złotych.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Aleksandra Góral

Redaktor

Redaktor. Content Marketing specialist WhitePress. Specjalista Social Media.

4 komentarze

Jx gxdx

Jx gxdx

Jako pracodawca doceniam wszystkie wymagane umiejętności na stanowisku help desk managera, szczególnie znajomość branży i systemów planowania pracy. Takie osoby są cenne dla firmy, ponieważ pomagają w rozwiązywaniu problemów technicznych i dbają o jakość pracy w dziale IT.
Wiga

Wiga

Cieszy mnie fakt, że na tym stanowisku ceni się kompetencje miękkie, takie jak komunikacja interpersonalna czy umiejętność pracy pod presją czasu. To daje mi nadzieję, że mimo braku dużego doświadczenia, mogę mieć szanse na taką pracę.
Ola

Ola

Widzę, że na tym stanowisku potrzebna jest bardzo dobra znajomość IT. Niestety, ja nie mam takiego doświadczenia, ale patrząc na zarobki, może warto zainteresować się nauką tego zawodu.
Anita

Anita

Praca jako help desk manager wydaje mi się bardzo ciekawa i wymagająca zarazem. Wymaga ona zarówno wiedzy IT, jak i umiejętności interpersonalnych. Chciałbym w przyszłości spróbować swoich sił na tym stanowisku.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.