Spis treści
Przeczytaj także: Kim jest, dobry menadżer w firmie?
Osoba na stanowisku Supervisor – czym się zajmuje?
Supervisor to wymagające stanowisko, które obejmujemy zwykle po kierunkowych studiach w zakresie zarządzania i administracji. Pozycja Supervisora w firmie (korporacji) jest wysoka i odpowiedzialna. Bowiem z jednej strony Supervisor to team leader, który ma pod swoją pieczą poczynania podległego mu zespołu pracowników, ale do jego zwykłych zadań należy także sporządzanie raportów i kierowanie projektami. Supervisor koordynuje wszystkie procesy związane z pomyślnym przebiegiem projektu, lecz w jego gestii leżą także sprawy związane z kontaktami z klientami, jak również wdrażanie metodologii opisującej przebieg prac, a więc sprawozdania. Widzimy więc, że zasięg obowiązków jest rozległy. Jest także spójny, ponieważ to właśnie Supervisor najlepiej zna sytuację danego przedsięwzięcia (np. Supervisor w hotelu) i ludzi przy nim zatrudnionych. Kieruje więc pracami zespołu, prowadzi działalność sprawozdawczą, komunikuje się z klientami jako osoba zatrudniona na wyższym szczeblu pracowników firmy. W jego gestii często leżą także: szkolenia i motywowanie pracowników, delegacje i wyjazdy biznesowe, planowanie. Nieco niżej położone w hierarchii przedsiębiorstwa stanowisko assistant Supervisor można umieścić gdzieś pomiędzy dyrektorem i menadżerem z dużym doświadczeniem.
Jaki jest zakres obowiązków Supervisora?
Praca Supervisora to multum obowiązków i nie każdy może podjąć to zatrudnienie. Należy wykazywać się doskonałym opanowaniem techniki zarządzania, ponadprzeciętnymi umiejętnościami komunikacyjnymi, zdolnością do samodzielnego układania pracy sobie i swoim podwładnym. Każdy projekt firmy posiada jakiegoś Supervisora, tzn. osobę, która została wyznaczona do kontrolowania jego prawidłowego przebiegu. Wyniki prac projektowych koniecznie muszą zostać ogłaszane i komunikowane, zatem Supervisor to także mistrz sporządzania raportów. Ale on też właśnie dba o należyte powiązanie działań wspólnych (mamy na myśli działania grupowe wielu pracowników) i zapewnienie im harmonijności, aby cel został osiągnięty efektywnie i ekonomicznie. Ranga Supervisora sprawia, że zostaje on też oddelegowany do bezpośrednich kontaktów z kluczowymi klientami. Supervisor zapewnia projektom koherencję i odpowiednie sterowanie - w przypadku każdego grupowego przedsięwzięcia niezbędna jest organizacja pracy oraz bieżące raportowanie, a także dostęp do informacji. Supervisor jest dokładnie kimś takim: organizatorem, motywatorem, kierownikiem, sprawozdawcą.
Jakie są perspektywy rozwoju na stanowisku Supervisor?
Supervisorzy zwykle rekrutują się spośród najzdolniejszych studentów takich kierunków jak ekonomia, zarządzanie, administracja, rachunkowość i finanse. Zwykle zaczynają jako kontrolerzy średniego szczebla. Dość naturalną drogą rozwoju jest przejście przez kilka stanowisk kierowniczych i dyrektorskich. Po zdobyciu doświadczenia i wykazania się swoimi atutami, zostajemy Supervisorami w pełnym tego słowa znaczeniu. Ale na tym kariera się nie kończy. Przyjęło się uważać, że zdolni Supervisorzy po pewnym czasie awansują do szczebla czołowych menadżerów. To nie wszystko. Doświadczenie zdobywane w pracy Supervisora jest olbrzymie, zatem osoby pracujące na tym stanowisku w późniejszym okresie mają przed sobą wiele dróg zawodowych, z których każda łączy się z przynależnością do ścisłej kadry zarządzającej. Tak naprawdę sprawdzony i operatywny Supervisor nigdy nie ma nad sobą “szklanego sufitu” - ma za to możliwości wyboru i tylko od niego zależy, gdzie trafi w przyszłości.
Czy zawód Supervisora jest perspektywiczny?
Odpowiedź wypada jak najbardziej twierdząco. Każdy projekt w mniejszej lub większej firmie będzie wymagał nadzoru i bystrego oka Supervisora. Musi istnieć stanowisko pracy dla osoby, która będzie w stanie udźwignąć ciężar pracy zespołowej i pokierować sprawami w pożądanym kierunku. To się nie zmienia. Im większe miasto, im większa korporacja, tym więcej pracy dla Supervisorów. Poza tym w grę wchodzi rozwój zawodowy, który często przybiera formę zawrotnej kariery i pięcia się po szczeblach kadry zarządzającej w przedsiębiorstwie. Pracy dla dobrych Supervisorów nie zabraknie nigdy.
Supervisor a Koordynator – czy to to samo stanowisko?
Właściwie możemy spolszczyć anglicyzm “Supervisor” i przetłumaczyć go na rodzime słowo koordynator lub kontroler. Zakres obowiązków będzie w obu przypadkach bardzo podobny, a nomenklaturą nie musimy się nadmiernie przejmować. Tak naprawdę w niektórych firmach osoby wykonujące bardzo podobną pracę będą nazywane koordynatorami, w innych - Supervisorami. Różnica wydaje się czysto językowa, werbalna. Z Supervisorami spotkamy się najczęściej w firmach, gdzie panuje bardziej “międzynarodowa” kultura pracy, zaś koordynatorzy - spełniający bardzo podobne zadania - wystąpią w mniejszych przedsiębiorstwach, lecz merytoryczna różnica właściwie tu nie występuje.
- Stanowisko Supervisor jest wymagające i odpowiedzialne, a osoba na tym stanowisku musi wykazywać się doskonałymi umiejętnościami zarządzania, komunikacji oraz umiejętnością pracy w zespole.
- Do zadań Supervisora należy koordynowanie procesów związanych z pomyślnym przebiegiem projektu, sporządzanie raportów, kierowanie projektem, a także kontakt z klientami oraz wdrażanie metodologii opisującej przebieg prac.
- Po zdobyciu doświadczenia na stanowisku Supervisor, możliwe jest awansowanie na szczebel czołowych menadżerów, a praca na stanowisku Supervisora jest perspektywiczna i daje wiele możliwości rozwoju.
- Stanowisko Supervisor i Koordynator (ang. Coordinator) mają podobny zakres obowiązków, a różnica między nimi jest głównie językowa.